Vikarierande program- och eventansvarig

Arbetets museum. Sista ansökningsdag: 2024-04-07.

Arbetets museum i Norrköping är ett samtidsmuseum med historiskt djup. Museet öppnade 1991 och har sedan dess skildrat människors arbete och vardagsliv. Vi samlar på yrkesminnen och människors levnadsberättelser.

Som program- och eventansvarig har du det praktiska ansvaret för program och evenemang som genomförs på Arbetets museum. Vissa arrangemang anordnar museet i egen regi, andra sker i samarbete med andra aktörer. Ibland står museet endast för lokal och hjälp med marknadsföring. Programpunkterna är ofta kopplade till någon av våra aktuella utställningar eller våra barn- och familjeaktiviteter (både inne på museet och i närområdena). Programverksamheten, liksom all verksamhet på museet, utgår från våra kärnvärden och långsiktiga mål. Målgrupperna är ibland breda, ibland nischade.

Under anställningsperioden finns redan i dag ett antal program och evenemang inbokade där man har kommit olika långt i planeringen. Din uppgift blir att driva dessa i mål och samtidigt planera för verksamheten framåt.

ARBETSUPPGIFTER

I arbetsuppgifterna ingår att:

  • Planera, marknadsföra, genomföra och utvärdera programaktiviteter och evenemang på Arbetets museum, mestadels fysiskt men även digitalt. Exempelvis invigningsprogram till vernissager av utställningar, familjedagar, föreläsningar, prisutdelningar med mera. 
  • Arbeta med kommunikation och marknadsföring via museets hemsida (WordPress), sociala medier, evenemangskalender, affischer och andra trycksaker, i samarbete med museets kommunikationsansvarig.
  • Planera, följa upp och återrapportera budget för verksamheten samt söka relevanta samarbetsparters, finansiärer och sponsorer.
  • Ansvara för publiknätverk och söka ambassadörer för museet.
  • Du ansvarar för att vid behov informera och schemalägga extrapersonal. Även rekrytering och utbildning av desamma kan förekomma.

KVALIFIKATIONER OCH ERFARENHETER 

  • Akademisk examen eller motsvarande arbetslivserfarenhet på minst 3 år inom relevant område är ett krav.
  • Särskilt meriterande är erfarenhet av projektledning, eventarrangörskap, samarbete med olika aktörer och/eller erfarenhet av att söka medel för programverksamhet.
  • Erfarenhet från kultursektorn och/eller föreningslivet är ett plus. Gärna god kännedom om Norrköpings kulturliv, historia och föreningsliv. 
  • Erfarenhet av att vara ansiktet utåt, uttrycka dig väl och kunna moderera samtal med olika parter vid exempelvis vernissager, pressvisningar m.m.
  • En säker kommunikatör i text och bild. Meriterande om du är van vid att jobba med rörlig bild.  
  • Van att kommunicera i sociala medier och att utforma betalda kampanjer i sociala medier.
  • Arbetet kräver grundläggande kunskaper i bildbehandling och layout via Adobesviten (så som Photoshop, InDesign, Illustrator, Premiere Pro).
  • Arbetet kräver god förmåga att lära sig olika digitala verktyg såsom administrativa program, bokningssystem samt verktyg för kommunikation och marknadsföring. Förkunskaper i WordPress eller något annat webbpubliceringsverktyg, Microsoft Teams och sociala medier underlättar ditt arbete.
  • Erfarenhet av arbete med ljus- och ljudteknik för event är ett plus.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som är idé- och initiativrik med ett genuint intresse för människor och samhällsfrågor. Vi ser gärna att du vill bidra till att utveckla verksamheten för att nå bredare grupper av barn och unga. Vi tror att du är allmänbildad och van att bedriva omvärldsanalys med ett ständigt öga på vad som är relevant för målgruppen. 

Du är en person som tycker om att knyta nya kontakter och samverka med andra organisationer. Du har lätt för att kommunicera, skapa goda relationer och arbeta med människor i alla åldrar, med olika erfarenheter och från olika sektorer i samhället – ideella, offentliga och privata. 

Du trivs med att självständigt planera, driva och följa upp din del av verksamheten. Arbetet ställer höga krav på ett strukturerat arbetssätt, god framförhållning och tydlig kommunikation, internt såväl som externt. 

ANSTÄLLNINGSFORM

Titel på tjänsten är ”Programansvarig”. Tjänsten är på 75% från den 19/8 2024 – 13/6 2025. Arbetstiden är huvudsakligen förlagd på Arbetets museum i Norrköping. Planeringstid tillsammans med nuvarande programansvarig sker enligt överenskommelse och gärna i maj månad.

En del kvälls- och helgjobb förekommer. För varje arbetad timme utförd på helg utgår 1,5 timmar kompledigt.  

ANSÖKAN

Ansökan skickas till jobba@arbetetsmuseum.se   senast den 7 april. Skriv ”Vikarierande program- och eventansvarig” i ämnesraden. Ansökan ska innehålla personligt brev, CV samt löneanspråk. 

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!

Frågor om tjänsten ställs endast via e-post till:

Avdelningschef Johanna Haverlind, johanna.haverlind@arbetetsmuseum.se

Facklig representant Unionen Emma Harvey, emma.harvey@arbetetsmuseum.se

Arbetets museum vill vara en inkluderande arbetsplats och ser det som viktigt att all kompetens och olika erfarenheter tas tillvara. Alla sökanden som uppfyller kvalifikationerna för tjänsten välkomnas med en ansökan. Läs mer om Arbetets museum verksamhet, tjänsten samt vad vi står för på: www.arbetetsmuseum.se. Efter avslutad rekrytering sparas inga ansökningshandlingar.

Inför rekryteringsarbetet har Arbetets museum tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringsleverantörer i samband med rekryteringen till denna tjänst.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje vecka skickar Magasin K ett nyhetsbrev med veckans viktigaste artiklar från tidningen och andra tips. Medlemmar i DIK får automatiskt nyhetsbrevet. Är du inte medlem så anmäler du dig till nyhetsbrevet här.