Från pampiga Konsul Perssons villa, ett stenkast från stadsbiblioteket i Helsingborg, styr kulturdirektör Mats Hallberg över stora delar av stadens kulturliv. I varje fall det som händer på biblioteken, Dunkers kulturhus och museerna, som han är högste chef för. En organisation med 300 anställda.
Han gillar positionen.
– Det är kul att få bidra till förändring när jag ser saker som jag inte tycker fungerar. Har jag makt är det min skyldighet att använda den. På ett bra sätt, säger han och dunkar handflatan i kontorsbordet som för att understryka orden.
Kulturen ska ha en central plats i Helsingborg, anser han. Varje dag.
– Vi är inte bara några som sysslar med särintresset kultur, utan vi är en del i ett maskineri som ska bygga en bra kommun, en bra stad och ett bra samhälle. Vi är samhällsbyggare.
Han har sitt kontor i ett husets många imponerande sovrum. Konsul Perssons villa är byggnadsminnesmärkt och ett levande kulturarv. Den byggdes 1848 och var länge Helsingborgs största privatbostad. Interiörerna är påkostade: dekorativa tapeter, stucktak, golv, kakelugnar och träpaneler. Huset har Helsingborgs första wc-anläggning.
Mats Hallberg började sin yrkesbana med att utbilda sig till sjuksköterska. Men han avancerade snabbt.
– Jag gick direkt från examen till att bli biträdande avdelningsföreståndare på Huddinge sjukhus, säger han.
Efter några år inom sjukvården i Stockholm och några ytterligare utbildningar, bland annat Lärarhögskolan, återvände Mats Hallberg till Skåne för olika chefsuppdrag inom landstinget. Han var bland annat verksamhetschef på Helsingborgs lasarett. I tjänsten ingick ansvar för sjukhusbiblioteket.
" Jag är väldigt självreflekterande, både tyst för mig själv och utåt gentemot andra. Det är viktigt att våga visa sina tillkortakommanden", säger Mats Hallberg.
Foto: Julia Lindemalm
Han hade alltså nosat lite grann på kulturen innan han tog steget fullt ut. Ett telefonsamtal blev avgörande.
– Den dåvarande kulturchefen i Region Skåne ringde en dag och erbjöd mig att leda ett stort, kommande utredningsuppdrag. När de sedan sökte en stabschef för kulturförvaltningen fick jag jobbet.
Det var 2009. Tre år senare blev han biträdande kulturchef i regionen. Han var kvar till 2019, då jobbet som biträdande kulturdirektör i Helsingborg blev ledigt. Han kände att han ville vidare.
– Att jobba i regionala sammanhang och gentemot staten kan vara lite splittrat. Jag var sugen på kommunsektorn för att få en chans att jobba med helheten.
Sedan Mats Hallberg kom till Helsingborg har han låtit utreda och organisera om kulturskolan, startat en stor om- och tillbyggnad av stadsbiblioteket samt en satsning på nya områdesbibliotek. Men det som väckt mest uppmärksamhet är hans stora förändring av Dunkers kulturhus.
– När jag kom hit funderade jag mycket på vad Dunkers egentligen är för skapelse. Jag tycker att det blev fel redan från början när det byggdes.
Med det menar han att det gamla stadsmuseet, som stängdes för att flyttas till Dunkers, aldrig blev någon självklar del av det nya kulturhuset, med en egen chef. Museet blev istället, som Mats Hallberg uttrycker det, nedgraderat till ”föremålsleverantör”.
”Vi har en fin samling som just nu bara ligger i våra magasin. Men nu håller vi på att inrätta ett nytt konstmuseum på tredje våningen på Dunkers.”
Men det har han ändrat på. En ny stadshistorisk utställning, Dunkers största produktion hittills, ska öppna i mitten av juni.
Han anser dessutom att det är häpnadsväckande att Dunkers aldrig haft någon permanent utställning som visar verk ur Helsingborgs stads egen konstsamling på 8000 verk.
– Vi har en fin samling som just nu bara ligger i våra magasin. Men nu håller vi på att inrätta ett nytt konstmuseum på tredje våningen på Dunkers. Det ska öppna under 2026. Sedan ska alla helsingborgare kunna gå dit och se sina favoritmålningar när de vill. Det är många som saknat det, säger han.
Samtidigt ska antalet tillfälliga konstutställningar i huset bli färre.
Men sådana här stora förändringar och omorgansationer väcker intern oro.
– Det finns förstås anställda som tycker att det här är konstigt, och är bekymrade för egen del. Jag har respekt för det, men den dominerande reaktionen är ändå att ”det var på tiden”.
Men det är viktigt att möta den oro som finns, menar han.
– Bästa receptet för att stävja den är tydlighet och att vara omsorgsfull i sitt bemötande av grupper och individer. Det är också viktigt att fånga oron i ett tidigt skede och involvera folk i processen. Men det är dubbelt. När man involverar folk tidigt är det också mycket som är oklart. Det saknas tydlighet, vilket i sig gör folk oroliga.
Sedan Mats Hallberg kom till Helsingborg har han låtit utreda och organisera om kulturskolan, startat en stor om- och tillbyggnad av stadsbiblioteket samt en satsning på nya områdesbibliotek. Mest uppmärksamhet har dock omgörningen av Dunkers kulturhus fått.
Foto: Julia Lindemalm
Han har nio chefer direkt under sig, flera av dem väldigt unga. Ett medvetet val.
– Det är viktigt för mig att ta ansvar för chefsförsörjningen. Vi kan inte vänta ända in i kaklet på att medarbetare ska våga träda fram och ta ett chefsskap när så krävs. Vi måste ge dem möjligheter att träna tidigt.
En bra chef granskar ständigt sig själv och sina beslut, menar han.
– Jag är väldigt självreflekterande, både tyst för mig själv och utåt gentemot andra. Det är viktigt att våga visa sina tillkortakommanden. Jag är alltid beredd att ompröva mina åsikter.
Mats Hallberg har starka minnen från Helsingborg. På 1970-talet var han engagerad i stadens musikrörelse.
– Jag var en av dem som drev frågan om att staden behövde ett kulturhus. Jag var med och ockuperade den dåvarande stadsteatern. Tyvärr revs den och det är ett sår som sitter kvar. Det var något fantastiskt som jämnades under grävskoporna.
Men han vill inte kalla sig radikal.
– Nej, vi ville bara få ordning på saker och ting och möta ett behov. Jag såg det mer som att jag tog ansvar för ett kulturarv. Det som jag fortfarande jobbar med.