Efter flytt och flera år i tillfälliga lokaler öppnar nu Ekonomiska museet permanent i samma byggnad som Historiska museet.
– Våra basutställningar har varit stängda sedan 2017, så det här är en stor förändring även om vi har haft en omfattande programaktivitet igång hela tiden, säger Ekonomiska museets chef Cecilia von Heijne.
När museet öppnar sina portar den 1 juni är det med två basutställningar. Den ena utställningen, som utforskar pengarnas värld, innefattar både föremål och analoga och digitala interaktiviteter. Den andra utställningen, Ekonomilabbet, riktar sig till barn och unga och sätter individens roll i förhållande till samtidsekonomin i centrum. Cecilia von Heijne kallar museets verksamhet för ekonomisk folkbildning.
– Det är viktigt för alla att behärska terminologin kring pengar och att förstå ekonomi i relation till sig själv. Till syvende och sist handlar ju ekonomi om ens egen framtid.
Ekonomiska museet och Historiska museet delar nu inte bara fysiskt utrymme utan även entré, butik och föreläsningssalar. Det nya upplägget med två museer i samma byggnad innebär att besökare med en enda entrébiljett kan uppleva båda museerna, och för att kunna utvärdera besöksantalet kommer Ekonomiska museet ha en optisk mätare för att räkna de besökare som passerar in i deras utställningar.
Cecilia von Heijne tror att museerna innehållsmässigt kommer kunna dra nytta av varandra.
– Ibland sammanfaller våra intressen och då samverkar vi kring det. Vi kan till exempel belysa ett ämnesområde från olika håll, och på så vis skapa ett bredare utbud och driva fler besökare.
Ekonomiska museet vänder sig till både barn och unga i skolåldern och till specialintresserade besökare. Men med hjälp av strategikonsulten Morris Hargreaves McIntyres modell har man också identifierat ett kultursegment som man kallar för “gemenskap”, en målgrupp med breda intresseområden och som drivs av att uppleva kultur tillsammans med andra. Det är en viktig målgrupp för både Ekonomiska och Historiska museet, berättar Cecilia von Heijne.
– Vi har den målgruppen i åtanke vid utformningen av utställningar, då vi vill att de ska vara intressanta och relevanta för ett brett spektrum av besökare.
Parallellt med basutställningarna kommer Ekonomiska museet framöver ha flera tillfälliga utställningar, samtidigt som de fortsätter med de digitala skolvisningar som pandemin drev på behovet av.
– Vi hade nog kommit dit så småningom ändå, men vi fick snabbt ställa om till digital verksamhet när pandemin kom, berättar museichefen.
De strävar också efter att utveckla det digitala utbudet. Bland annat har de lanserat “Inflationsspöket”, ett skolprogram som består av en fysisk klassrumsutställning och digitalt lektionsmaterial som handlar om privatekonomi och ekonomisk historia. En kommande satsning är projektet ”Entreprenörskapande” som också blir en kombination av digitalt och analogt material.
– Det finns verkligen potential i de digitala möjligheterna och det gäller att ta vara på tå, speciellt om man vill nå ut brett och i hela landet, säger Cecilia von Heijne.
Basutställningarna stängda sedan 2017
Ekonomiska museet är en del av myndigheten Statens historiska museer och har Swedbank som huvudsponsor. Basutställningarna har varit stängda sedan 2017, men museet har under tiden haft en tillfällig utställning om hyperinflation. Den 1 juni öppnar det i Historiska museets byggnad på Narvavägen i Stockholm.