I veckan delade Sveriges Kommunikatörer ut Stora kommunikationspriset och i kategorin bästa internkommunikation tog det privata fastighetsbolaget Rikshem hem priset. Jennie Wolmestad är Rikshems kommunikationschef och hon säger att hon är glad över att det just är den interna kommunikationen som uppmärksammas.
– Ofta är det extern kommunikation som syns, men för mig är den interna kommunikationen grunden. Ska bilden av ett varumärke hålla ihop måste man ha samma budskap externt och internt.
Ni prisas för en framgångsrik förändringsresa. Var startade ni?
– För två år sedan bestämde vi oss för att skapa en mer kundfokuserad organisation. Vi har haft ett ganska svagt varumärke och gjorde ett gediget förarbete med flera olika undersökningar för att titta på vad som var viktigt. Och det landade i vår nya position som handlar om enkelhet och bekvämlighet, att vi ska göra vardagen enklare för våra kunder.
På vilket sätt var varumärket svagt?
– Det var inte tillräckligt många som kände till oss och bland de som gjorde det stod vi inte för de saker som vi ville stå för.
Även juryn lyfter ert grundliga förarbete. Vad var viktigt där?
– Arbetet med att få med alla på resan började vi nio månader innan den externa lanseringen av varumärkespositionen. Här handlade det om att börja så pass långt innan – men också att hålla ihop det hela vägen. Att gå från att skapa förståelse för positionen till själva implementeringen av vad jag som medarbetare kan bidra med för att vi ska uppnå den.
Det handlar om att alla har fått möjlighet att vara med och tycka till. Att vi ser att det är medarbetarna som möter kunderna och som levandegör vårt varumärke.
Vad har ni har uppnått?
– Det har handlat om att skapa en stark intern varumärkesidentitet för att avspegla den externt. På intranätet har det skrivits ungefär hundrafemtio inlägg om vad enkelhet och kund är för oss. Under förarbetet fick vi in ungefär hundra förslag på enkelhet från våra medarbetare, från de individuella övningarna och gruppövningarna. Externt har vi ökat kännedomen och vår kundnöjdhet har förbättrats.
I motiveringen betonas också att ni haft en inkluderande arbetsmiljö.
– Det är juryns formulering, men för oss handlar det om att alla har fått möjlighet att vara med och tycka till. Att vi ser att det är medarbetarna som möter kunderna och som levandegör vårt varumärke och att det därför har varit så viktigt att vi har alla med på tåget.
Stora kommunikationspriset – här är 2024 års vinnare
Bästa externa kommunikation: Adidas
Bästa påverkanskommunikation: Peab
Framtidspriset: Hässleholm Miljö, Sopsamlarmonster
Bästa internkommunikation: Rikshem
Årets unga talang: Erika Garmelius, Hundstallet
Årets kommunikativa ledare: Payam Abdulkarim
Krispriset: Jordbruksverket
Hederspris: Lilla Aktuellt