I början av december kom nyheten att Maria Jönsson, chef för Norrköpings stadsmuseum sedan fyra år, lämnade sin tjänst med omedelbar verkan. Eftersom museet dragits med långvariga arbetsmiljöproblem och det samtidigt blev tydligt att arbetsgivaren ville ha en snabb lösning lämnade de fackliga representanterna in sina synpunkter knappt en vecka senare.
– Kontentan var att vi ville ha en ordentlig rekrytering. Det kändes viktigt för tryggheten, även om det skulle ta längre tid. Det var viktigt att beslutet inte skulle skyndas fram, säger Gustav Hedlund, ordförande för DIK Norrköping.
I medskicket fanns också önskemål om att kommande chef skulle ha erfarenhet av, och inte bara kännedom om, kulturarvsfrågor i museiverksamhet. ”I vår mening är det viktigt även för personalfrågor att en enhetschef har god inblick i och förståelse för hur verksamheten och uppdragen fungerar i praktiken”, skrev DIK Norrköping då.
Men arbetsgivaren valde att göra en snabb internrekrytering där den tidigare bibliotekschefen Anna-Lena Grusell, med bakgrund som bland annat turism- och kulturchef i Åtvidaberg samt chef för besöksservice vid Falu Gruva i Dalarna, fick jobbet som stadsmuseets nya chef.
– Vi ville ha en person som kunde museiverksamhet bra – inte en intern lösning som det ju blev. Det är inget ont om Anna-Lena Grusell, det kanske blir jättebra, det hoppas vi ju. Men vi är kritiska till att man snarare ville lösa situationen snabbt än att ta personalens oro på allvar, säger Gustav Hedlund.
På Norrköpings bibliotek, där Gustav Hedlund är samordnare för tillgänglighet och digital delaktighet på stadsbiblioteket, finns sedan årsskiftet ingen bibliotekschef enligt stadens nya organisation.
I stället leder tre enhetschefer bibliotekens arbete, ett upplägg som ännu inte riktigt landat, säger Gustav Hedlund:
– Som vi ser det var det bra att ha en bibliotekschef, en chef med ett tydligt mandat. Nu känns det ganska förvirrat, där det är lite otydligt vilken fråga som ska vara hos vem.
– Samtidigt känns det inte som en jättestor förändring. Jag tror många upplever att vi länge haft en oklar struktur, att man släcker bränder i stället för att lösa saker på riktigt och så har det fortsatt.
”Jag tror många upplever att vi länge haft en oklar struktur, att man släcker bränder i stället för att lösa saker på riktigt och så har det fortsatt.”
I höstas befarade ni att era verksamheter skulle bli en liten del av ett stort kontor, där man inte skulle ha särskilt stor prioritet på kulturen. Kan du se några effekter där?
– Det är svårt att utvärdera. I praktiken kommer det nog fortsatta som vanligt en tid till och sedan får vi se vart eftersom vilka konkreta effekter det får för biblioteken.
– För våra två museer och biografen Cnema är risken för att försvinna i den större organisationen större. Vår avdelningschef Eva Hanzén har övergripande ansvar för kulturfrågor, men hon är inte chef för de verksamheterna, säger Gustav Hedlund.
Eva Hanzén är Norrköpings nya bildnings- och kulturchef.
Eva Hanzén är Norrköpings nya bildnings- och kulturchef och leder den nya avdelning där biblioteken – men alltså inte museerna och Cnema – ingår. Det var också hon som ansvarade för rekryteringen av stadsmuseets chef.
När Magasin K frågar Eva Hanzén hur det kom sig att hon inte valde att utlysa tjänsten externt svarar hon att Anna-Lena Grusells kompetensprofil matchade den kravprofil som kommunen hade för stadsmuseichefstjänsten.
– Tjänsten hon hade togs bort och den här tjänsten blev ledig. Och där hade vi en bra match. Jag förankrade frågan med kommundirektören och rekryteringsavdelningen, och när det fanns en matchning valde vi att gå den vägen. Vi behövde också en chef på plats snabbt.
Hur såg er kravprofil ut för stadsmuseets nya chef?
– Vi ville ha en chef med lång erfarenhet av just chefskap. En chef som har arbetat mycket med arbetsmiljöfrågor. Och utöver det erfarenhet från ett brett kultur- och fritidsområde, men också av kulturarvsfrågor, besöksnäringsfrågor och attraktivitet. Och allt det fanns med i Anna-Lena Grusells profil.
DIK:s ordförande i Norrköping upplever att ni snarare ville lösa situationen snabbt än att ta personalens oro på allvar. Vad är din kommentar till det?
– Jag har försökt att ta in hela personalens perspektiv, inte bara från DIK. Och sammantaget gjorde jag den bedömningen att Anna-Lena Grusell var en riktigt bra och vass kandidat för jobbet. Att det skulle gå snabbt var inte det som var avgörande, utan det är profilen som var avgörande.
Det fanns också önskemål om en chef med god erfarenhet av museiverksamhet. Hur ser du på det?
– Jag kan förstå de synpunkterna också. Men de andra synpunkterna, kring den dåliga arbetsmiljön och behovet av en närvarande chef, vägde för mitt vidkommande som rekryterande chef tyngre vid det tillfället.
”Jag har full förståelse för att man känner att förändringen lett till en otydlighet och det måste vi naturligtvis ta tag i.”
DIK Norrköping upplever också att det på biblioteken ibland är otydligt vilken enhetschef som ansvarar för vilken fråga. Att det hade varit bra med en bibliotekschef med ett tydligt mandat. Vad är din kommentar till det?
– Jag har full förståelse för att man känner att förändringen lett till en otydlighet och det måste vi naturligtvis ta tag i. Biblioteken i Norrköping har genomgått en intern organisationsförändring sedan kort tid tillbaka och sedan kommer den här lite större organisationsförändringen. Jag tänker att vi behöver hela 2024 på oss för att tydliggöra, renodla och synliggöra de tre enhetschefernas roller. Vi har bara precis börjat den resan.
Vilka fördelar ser du med upplägget?
– Det är så den nya organisationen är uppritad på det nya tillväxt- och utvecklingskontoret. Det är något vi måste förhålla oss till. Vi arbetar utifrån delat ledarskap på kulturskolan och fritidsgårdarna också. I den saken skiljer sig inte situationen för biblioteken.
Ny organisation i Norrköping
Den nya organisationen i Norrköping består av sju verksamhetskontor. Ett är det nya tillväxt- och utvecklingskontoret, vilket är det som kallats ”superkontoret” i lokalmedia. Det här kontoret har i sin tur sex avdelningar, varav en för kommunikation, näringsliv, kultur och idrott – dit konstmuseet, stadsmuseet och stadens biograf hör och som leds av en tillväxtchef, och en avdelning för bildning och unga – där biblioteken och kulturskolan ingår och som bildnings- och kulturchefen Eva Hanzén ansvarar för. Hennes tjänst innefattar också ett så kallat funktionsansvar för hela kulturområdet i kommunen.