Efter tjugo år som digital tjänst läggs Bibblan svarar ner. Det efter att utredningar som Biblioteken i Malmö gjort på uppdrag av Kungliga biblioteket visar att besökar- och användarantalet minskat de senaste åren. Samtidigt har tjänsten inte kunnat bemannas i tillräckligt stor utsträckning. Avvecklingen förväntas spara in 1,1 miljoner i årliga bidrag från Kungliga biblioteket. Det är pengar som i år bland annat går till höjda anslag till lånecentralen i Umeå, enligt Oskar Laurin, enhetschef för bibliotekssamverkan på Kungliga biblioteket.
– I grunden är det alltid ekonomiska aspekter. Det rör sig om många olika tjänster där vi ser över hur effektiva de är. Det blir mycket omkostnader kring att sköta väldigt mycket olika saker. Det är en grundanalys som vi gör, säger han.
Oskar Laurin säger att tanken när tjänsten startade var att bibliotek i alla kommuner skulle kunna använda sig av tjänsten, men i dag är intresset bland biblioteken lågt — det är endast 26 av 290 kommuner som just nu deltar. Efter att Kungliga biblioteket skickat ut enkäter till och haft fokusgrupper med biblioteksanställda i landet fick de klart för sig att inte heller medarbetarna visat något större intresse för tjänsten.
– Vi har ställt oss frågan om vi skulle kunna utveckla detta till en mer använd tjänst, men det skulle kräva en väldigt stor satsning. Då blev det mer av en existentiell diskussion om uppdraget och det kände vi att vi inte med 1,1 miljon kunde härbärgera.
Han pekar även på att tjänsten de senaste åren alltmer behöver konkurrera med kommersiella sökmotorer när användare i dag är vana vid snabba svar.
– Man får ju svar direkt i de tjänsterna, men sen får man ju inte svar exakt så som Bibblan svarar på alla sina frågor. Men det räcker inte riktigt till för att motivera allt det arbete som krävs för att hålla den här tjänsten uppe.
Bibblan svarar håller frågelådan öppen till mitten av april, och webbplatsen stänger ner i slutet av maj.