Generativ AI är troligen det som haft störst inverkan på kommunikatörernas arbete det senaste året, det konstaterar PR-företaget Mynewsdesk i en ny rapport som grundas på svar från drygt 450 yrkesverksamma kommunikatörer i Sverige, Norge och Danmark.
Kartläggningen visar att nio av tio använder generativ AI. Nära hälften gör det för att öka sin produktivitet, medan fyra av tio ser förbättrad kreativitet och stöd för utveckling och lärande som de största fördelarna.
– Tidigare har AI-utvecklingen handlat om smarta bilar och smarta kylskåp, men helt plötsligt står kommunikatören i stormens öga genom att det är text som är den senaste teknologin, säger Louise Barnekow, vd på Mynewsdesk.
Hon tillägger att kommunikatörerna upplevt att det varit upp till dem att informera verksamheterna om hur man använder generativ AI, men att det också landat på deras bord att se till att verktygen används på ett ansvarsfullt sätt.
– Här har kommunikatörerna haft en viktig roll att spela i att saker är sant och etiskt korrekt.
Louise Barnekow på Mynewsdesk tycker man ska se på generativ AI som en extrakollega att bolla med och som kan ge nya perspektiv.
Samtidigt uppger hälften av respondenterna i rapporten att generativ AI lett till en identitetskris i branschen. Fyra av tio säger dessutom att verktyget förändrat den egna rollen på ett så grundläggande sätt att de funderar på att säga upp sig eller helt lämna kommunikationsvärlden. Nära hälften oroar sig för att kollegorna ska bli bättre på generativ AI än vad de själva är.
Det är mycket osäkerhet kring vad utvecklingen innebär, där man inte har så mycket kunskap om konsekvenser i kombination med att vi lever i en orolig värld.
– Det som händer nu är en jättetransformation. Det är mycket osäkerhet kring vad utvecklingen innebär, där man inte har så mycket kunskap om konsekvenser i kombination med att vi lever i en orolig värld där man drar ner på budgetar. Så det är många saker som ökar på oron, kommenterar Louise Barnekow.
Men trots att nära hälften av de svarande i enkäten uppger att de egentligen inte är intresserade av att använda generativ AI är Louise Barnekow övertygad om att branschen måste omfamna den nya tekniken.
– Första gången man interagerar med AI tänker man kanske att man fuskar lite, att man inte gjort sitt jobb. Men nu ser vi att fler och fler ser det som att använda en miniräknare; att det är ett sätt att bli snabbare och effektivare, säger Louise Barnekow och tillägger:
– Teknikboomen kommer inte försvinna, utan den måste man kasta sig in och lära sig att använda. Man kommer inte bli utkonkurrerad av AI, men däremot kan man bli det av någon som använder AI smartare än en själv.
Om rapporten
Rapporten State of the Nordic PR and communication är sammanställd av undersökningsföretaget United Minds på uppdrag av Mynewsdesk. Totalt svarade 451 personer som jobbar med kommunikation och PR i Norden på enkäten, som låg ute 11 november till 13 december 2023 och distribuerades genom webbpaneler.
Mynewsdesk är ett svenskt företag som tillhandahåller en webbplats där företag kan publicera pressmeddelanden och annan digital PR. Företaget grundades 2003 och har i dag 150 anställda på sju kontor runt om i världen. Mynewsdesk har fyra anställda data scientists och dataingenjörer. I december lanserade man en egen AI-assistent som ger kunderna rekommendationer och råd när de ska kommunicera.