Den kritiska bild av kommunikatörer som har präglat debatten på senare tid märks inte i den nya rapporten Kommunikatörers professionalisering – en balansakt mellan olika roller. Rapporten, som bygger på tidigare forskning om professionalisering och på intervjustudier, fokuserar istället på kommunikatörens betydelse för verksamhetens utveckling och behovet att utveckla kommunikatörsrollen.
– Kommunikatörsyrket är relativt nytt och genomgår en professionaliseringsresa. Kritiken mot kommunikatörer kan uppfattas som både tramsig och orättvis, men den är också ett symptom på en otydlighet i rollen. Det säger Mats Heide som är professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet och som tillsammans med Rickard Andersson och Charlotte Simonsson står bakom rapporten.
Studien visar att kommunikatörer har en viktig roll inom organisationer och är högt efterfrågade.
– Kommunikatörers arbete och kompetens efterfrågas och uppskattas internt. Den ”egna” kommunikatören pekas ut som mer eller mindre oumbärlig, säger Mats Heide.
Mats Heide framhåller att det däremot är avgörande att även förstå de strategiska effekterna av kommunikation, och inte fastna i operativa uppgifter.
– Bra kommunikation är jätteviktigt, och det ska vi mäta. Men det behövs en intern diskussion om vem kommunikatören är och hur kommunikation bidrar till organisationen.
"Om kommunikatören också gör annat än att formulera budskap, som att titta på hur organisationen ska kunna skapa goda relationer med olika målgrupper, då gör man något mer framåtriktat", säger Mats Heide. Foto: Johan Persson
Mats Heide framhäver betydelsen av att utveckla de viktiga kärnkompetenserna, som expertis inom att skriva och formulera budskap samt förstå mottagarperspektiv och intressentperspektiv. I den värdetriangel som är grunden för rapportens resonemang, utgörs basen av de traditionella arbetsuppgifterna kopplade till kärnkompetensen, men det är inte de som anses skapa stort strategiskt värde för organisationen.
– Om man också gör annat än att formulera budskap, som att titta på hur organisationen ska kunna skapa goda relationer med olika målgrupper, då gör man något mer framåtriktat. Då kan kommunikatörer bidra till att hantera en massa utmaningar, som kriser och förändringar, säger Mats Heide.
Ska kommunikatörerna utvecklas och bli bättre måste man bryta gamla mönster, poängterar han.
– Det behöver inte vara revolutionerande, man kanske bara behöver ta ett litet steg framåt. Att man kan få en organisation som är bättre på att lyssna och bra på att stödja andra i att lyssna är exempelvis av stort värde.
Mats Heide tror att det framförallt är ute i mötet mellan medarbetare och de som finns utanför, bland kunder, medborgare eller brukare, som kommunikatörerna tillför störst värde.
– Frågan är kanske om man inte ska vara ute mer i organisationen och bedriva det kommunikativa medarbetarskap som bidrar till ett högt strategiskt värde för organisationen, säger Mats Heide.