I en ny rapport om kompetensbehov i kommunikationsbranschen har Sveriges Kommunikatörer undersökt vad som är mest attraktivt på arbetsmarknaden just nu genom att analysera 193 platsannonser. I topp ligger textproduktion, en kompetens som 73 procent av platsannonserna efterfrågade. Även presentationsteknik samt digitala kompetenser, som till exempel webbpublicering, är fortsatt viktigt för arbetsgivarna när de ska anställa en ny kommunikatör.
Längst ner på listan finns mål och mätning, vilket är en kontrast till att mätning och analys är området som flest av de anställda kommunikatörerna ser behov av i framtiden, enligt rapporten. Cheferna inom kommunikation anger däremot kunskap inom digitala kanaler som den viktigaste kompetensen framåt.
Sveriges Kommunikatörers vd Caroline Thunved pekar på att både chefer och medarbetare anger samma tre kompetensområden som man själv helst vill utveckla sig inom: effektmålsanalys, förändringsledarskap och förändringskommunikation samt kommunikativt ledarskap. Men det är alltså inte samma kompetenser som respondenterna ser störst behov av i framtiden.
Är skillnaden mellan anställdas och chefers syn på vilken kompetens som behövs i framtiden ett problem?
– Det kan vara ett problem om kommunikatörer inte har den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar. Eftersom utvecklingen sker i ett rasande tempo ökar kraven på vad kommunikatörer ska kunna leverera. Samtidigt kan förväntningarna inifrån organisationen ha ett annat fokus och göra medarbetarna mer benägna att vilja utveckla andra kompetenser. Så bilden av kompetensbehoven kommer inte alltid att stämma överens. Som chef gäller det att kunna ha ett helikopterperspektiv mot omvärlden och samtidigt vara lyhörd mot verksamheten, säger Caroline Thunved.
Caroline Thunved. Foto: Anna-Lena Ahlström
En av slutsatserna i rapporten är att en av kommunikatörernas främsta utmaningar är att man förväntas ha expertkompetens inom många olika områden och vara generalister, något som Magasin K tidigare skrivit om. Samtidigt är det som eftersöks i platsannonserna ganska grundläggande och standardiserade kompetenser, menar Caroline Thunved:
– De speglar inte de kompetensområden som både kommunikatörer och chefer ser som viktigast i framtiden.
Att kommunikatörernas uppdrag blir orimligt när en och samma person ska utföra allt fler arbetsuppgifter har diskuterats ett bra tag nu. Hur ska man komma till rätta med det?
– För att kommunikatörsrollen ska vara hållbar i längden behöver vi se en diskussion om hur arbetssituationen ser ut. Jag tror också att det är viktigt att synliggöra de olika kompetensområden en kommunikatör kan ha och vara tydlig med att ingen kan vara expert på allt. Vi välkomnar en mångfald i titlar – det finns en risk i att kalla alla ”kommunikatörer” och dra oss över en kam med otydliga förväntningar på rollen.
I kartläggningen framkommer det att de anställda kommunikatörerna tycker att chefernas största utmaning är ett stöttande och inkluderande ledarskap. För medarbetarna själva är däremot kompetensutveckling nyckeln till att minska stress, säger Caroline Thunved:
– På så vis kan man möta de förväntningar som ställs på oss kommunikatörer.
Den här kompetensen letar arbetsgivarna efter
- Textproduktion
- Presentationsteknik
- Film- och bildproduktion
- Webbpublicering
- Sociala medier
- Målgruppsanpassning
- Kommunikationsstrategi och marknadsföring
- Digital kommunikation och marknadsföring
- Public Relations
- Mål och mätning
Källa: 193 platsannonser som eftersökte kommunikatörer och kommunikationschefer under perioden januari till och med mars 2023.