Kommunikationschefens viktiga uppdrag
Chefen är den som bör leda och driva professionalisering, dels för att chefens intresse påverkar hur kommunikatörerna arbetar, dels för att relationer med andra chefer är viktiga för möjligheterna att lyfta fokus från det operativa arbetet.
– Chefen bör avsätta tid för reflektion, möjliggöra utveckling och vidareutbildning, säger Mats Heide.
Produktionsfällan
Kommunikatörer fastnar lätt i att producera innehåll på beställning, vilket försvårar möjligheterna att stödja och driva strategiskt arbete. Beställningarna kan vara för stora och det kan kännas tryggt att arbeta med det som är bekant.
– Men ger man inget stort strategiskt värde till organisationen blir man ganska enkel att byta ut. Då kan man rent krasst köpa in kompetens eller använda AI.
Kommunikatörers akilleshäl
Kommunikatörer är bra på att påpeka vikten av att arbeta mot strategiska mål, ha bra relationer med intressenter och arbeta med varumärke. Forskarnas studier visar att kommunikationen inte fungerar lika bra när det gäller den egna verksamheten eller yrkesidentiteten.
– Det finns en inbyggd paradox i att de som borde vara experter på relationer är så dåliga på att ha en strategisk tanke kring hur vi skapar goda relationer internt, säger Mats Heide.
Vikten av relationer
Relationer spelar stor roll för kommunikatörers professionalisering.
– En profession handlar mycket om att man själv kan förstå vad man är till för och vad man bidrar till, och att andra har den uppfattningen. Då blir relationer extremt viktiga.
Mats Heide, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Foto: Johan Persson
Stöd i kärnverksamheten
I tidigare forskning om kommunikatörer betonas vikten av att kommunikatörer sitter med i organisationens högsta ledningsgrupp för att ha möjligheter att påverka och för att kommunikation ska ses som en strategisk ledningsfråga. Forskning har också visat på vikten av att stödja organisationens chefer i deras kommunikation och att utveckla det kommunikativa ledarskapet.
Att fokusera på det omätbara
Kommunikation och relationer har indirekta effekter som är svåra att mäta, och då får man använda sig av mer kvalitativa metoder.
– Att mäta hur många artiklar man har skrivit eller hur många likes man har fått, snarare än hur man uppfattar saker och ting, säger ingenting om effekten.
De värdefulla allianserna
Alla funktioner i en organisation slåss om att vara viktigast och många kör sitt eget race, exempelvis HR och kommunikation. Forskning visar att det är viktigt att dra gränser mot andra professioner, men också att samarbeta för att kunna nå stor effekt.
– Samtidigt är det en balansgång, för man måste inom varje profession veta vem man är. Men när man vet vem man är behöver man inte känna sig hotad, och då är det lättare att samarbeta.
Om rapporten
Rapporten Kommunikatörers professionalisering – en balansakt mellan olika roller är den tredje inom projektet Kommunikativa offentliga organisationer.