I samband med regeringens besked om att alla skolbibliotek ska vara bemannade år 2026 framförde DIK återigen sitt krav på en dubblering av platserna på biblioteksutbildningarna. Läsåret 2020/21 var det 271 bibliotekarier som tog ut sin examen på kandidat- eller mastersnivå.
Men om skolbiblioteken ska bemannas med utbildade bibliotekarier, som skolminister Lotta Edholm (L) förordade på dagens pressträff, kommer en dubblering inte att räcka, visar Magasin K:s genomgång.
I dag går det i snitt en heltidstjänst på 625 elever, enligt Kungliga bibliotekets senaste statistik. Ska de nya skolbiblioteken bemannas med denna frekvens skulle det behövas ytterligare 1317 heltidstjänster på landets skolor.
I skolbiblioteksutredningens prognos för bemanningen lägger sig utredaren Gustav Fridolin på ett något lägre elevantal, med en heltidstjänst på i snitt 523 elever. Det innebär att det skulle behövas ytterligare 1574 heltidstjänster på skolbiblioteken.
DIK har tidigare sagt att förbundet vill se riktvärden på en bibliotekarie per 300 elever i grundskolan och en per 400 elever i gymnasieskolan. Räknat på 400 elever per heltidstjänst är det i så fall 2058 heltidstjänster som ska till.
Även DIK anser att skolbiblioteken ska bemannas med utbildade bibliotekarier. När Magasin K frågar förbundsordförande Anna Troberg hur hon tänker att det ska gå att få fram så många nya bibliotekarier till 2026 svarar hon att man får se det som en process.
– Det här är stor förändring. Den är mycket positiv, men det är något som kommer att ta tid. Vi vill se en fördubbling av utbildningsplatserna för att så snart som möjligt kunna möta upp det behov av bibliotekarier som regeringens förslag innebär.
”Vill man att fler ska utbilda sig behövs lönesatsningar – man måste göra de här tjänsterna attraktiva.”
DIK har sagt att fördubblingen bör ske över en tioårsperiod, gäller det riktmärket fortfarande?
– Jag skulle vilja se att man snabbade upp det, samtidigt som det måste vara praktiskt möjligt för lärosätena. Men det är något som vi ska pressa på.
Ser ni andra lösningar för att få personal på plats på skolbiblioteken?
– Vi anser att skollagen måste slå fast att ett skolbibliotek ska vara bemannat med utbildade bibliotekarier. Och vill man att fler ska utbilda sig behövs lönesatsningar – man måste göra de här tjänsterna attraktiva. Det är av stor vikt med tanke på hur lågavlönade bibliotekarier är.
Vad säger du om regeringens besked i dag?
– DIK och andra organisationer har jobbat under många år för att uppnå det här. Så det är en seger för oss – men framför allt är det en seger för alla barn och unga.
Så räknade vi
I dagsläget saknar 52 procent av landets elever i förskoleklass, grundskola och gymnasium tillgång till ett skolbibliotek som är bemannat minst på halvtid, eller ett integrerat skolbibliotek (som är del i ett folkbibliotek). Detta motsvarar cirka 823 160 elever. Denna summa har vi dividerat med antalet elever som olika instanser beskriver eller föreslår per heltidstjänst. På så vis har vi fått fram siffrorna på antalet heltidstjänster som behövs för att alla elever ska få tillgång till ett bemannat skolbibliotek.
Källor: Kungliga bibliotekets senaste skolbiblioteksstatistik, som gäller 2022, samt Skolverkets senaste elevstatistik, som gäller läsåret 2020/21 samt 2021/22.