En växande skara debattörer ifrågasätter behovet av kommunikatörer och föreslår att skära ner på eller helt ta bort alla kommunikatörer för att göra samhällsbesparingar. I förra veckans debattinlägg i Dagens Industri påstod debattörerna att kommunikatörerna exploderat i antal och i svepande termer anklagade de kommunikatörer, speciellt i offentlig sektor, för att hindra transparens.
Många söker enkla lösningar på svåra problem och det blir fel om vi bara pratar antal och inte varför och till vad kommunikatörerna behövs. Att hänga ut enskilda yrken och ställa dem mot varandra löser inte de problem Sverige står inför.
Vi kommunikatörer behövs mer än någonsin i en tid när informationsbehovet i samhället är enormt och kommunikation en förutsättning för en fungerande demokrati. Kommunikation är verksamhetskritiskt eftersom kommunikationens roll är att stötta verksamheters och organisationers mål, oavsett sektor. Kommunikation är och har alltid varit det verktyg som möjliggör och driver förändring och förflyttning av människor, verksamheter och samhällen framåt.
Caroline Thunved är generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.
Medborgardialog, kund- och mediekontakter är direkt avgörande för offentlig och privat verksamhet – speciellt i dagens alltmer digitala och demokratiskt komplicerade samhällsklimat, inte minst för att möta dagens värderingsstyrda konsumenter.
De senaste årens utveckling med tider av kris, krig i vårt närområde, ökat terrorhot, pandemi, bränder och översvämningar har visat hur viktigt det är att snabbt nå ut med information om skydd och vaccineringar, hur vi bör agera om inte samhället fungerar som vanligt, hur vi snabbt stoppar falska nyheter och felaktiga informationskampanjer. Ett stort och viktigt uppdrag, i synnerhet i dag när demokratin och rättsstatens förutsättningar ifrågasätts av allt fler. Att i svepande termer anklaga kommunikatörer för att hindra transparensen är allvarligt.
Kommunikation sker dagligen på plattformar där invånare är, letar information och ställer sina frågor. Information som sprids via nyhetsmedia, sociala medier, webbsidor, intranät, på möten och i andra informationskanaler. Snabba och korrekta svar som ger medborgaren ett ökat förtroende för det offentliga och vårt gemensamma samhälle. I vårt digitala informationssamhälle ser vi det som en självklarhet att vi snabbt kan söka och hitta information i olika kanaler.
Den myndighet eller kommun som inte tillgängliggör beslut, kommunal service eller inflytande på nätet anses närmast odemokratisk
Media publicerar numera nyheter dygnets alla timmar och har idag därför helt andra krav på att snabbt få tillgång till fakta och underlag. Den myndighet eller kommun som inte tillgängliggör beslut, kommunal service eller inflytande på nätet anses närmast odemokratisk. Med rätta. Allt det tillsammans ställer större krav på presskontakter och kommunikatörer.
Kommunikatörens arbete underlättar för andra yrkesgrupper att fokusera på sina kärnuppdrag och avlastar andra yrkesgrupper, samtidigt som vi möter medborgarnas behov av information. På olika språk, på begriplig svenska, lättillgänglig där medborgarna finns. Transparent och tillgängligt. Välinformerade medborgare är helt nödvändigt i en fungerande demokrati. Vi kommunikatörer är stolta över vårt yrke och finns i alla sektorer. Det är ett yrke på utvecklingens frontlinje – vilket både gör det viktigt och ständigt aktuellt.
Sveriges Kommunikatörer välkomnar alltid diskussion och debatt, men vi menar att nivån på debatten måste höjas. Utspelen påverkar arbetsmiljön för alla kommunikatörer, i alla sektorer. Det är viktigt för mig att förtydliga deras stora och viktiga uppdrag.
Det är säkert så att alla yrkesgrupper behöver jobba mer effektivt, smartare och långsiktigt hållbart för att möta morgondagens utmaningar. Men att tro att det går att utesluta vissa yrkesgrupper för att spara eller ensidigt utöka någon annan yrkesgrupp är bara dumt.
Caroline Thunved, VD/Generalsekreterare Sveriges Kommunikatörer