– Området har varit relevant länge, men särskilt nu när digitaliseringen tar fart. Det finns en mängd olika program, så att just vi får så många sökande är jättekul, säger Mårten Pettersson, programansvarig för Digital design på Högskolan Kristianstad, som med sina 2 196 sökande är det i särklass populäraste programmet inför hösten.
Kandidatutbildningen vänder sig till den som vill arbeta med medier ”i teknikens framkant”, som augmented reality, virtual reality och artificiell intelligens. Tänkbara arbetsuppgifter efter examen är grafisk kommunikation, mobila tjänster, datorspel, utställningar och sociala forum.
– Vi varvar teori med praktik, jobbar nära den senaste forskningen och arbetar mycket med gestaltande och skissande, där man får med sig en repertoar av exempel och metoder som man kan anpassa till nya situationer. Vi brukar säga att vi arbetar med design i tidigt skede, förklarar Mårten Pettersson.
Mårten Pettersson är programansvarig för Digital design på Högskolan Kristianstad. Foto: Johan Pettersson
Digital design startade år 2010, har 120 platser inför hösten och går helt på distans – en faktor som Mårten Pettersson tror har stor betydelse för söktrycket. Den flexibiliteten ger studenterna möjlighet att bo kvar på hemorten, resa utomlands, klara livspusslet och kanske behålla ett jobb på deltid.
– Studenterna får lära sig att ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling, men också en väldigt bra grund att stå på som de kan anpassa utifrån hur omvärlden förändrar sig. Så jag tror vårt program kommer vara relevant länge, säger Mårten Pettersson.
Visuell kommunikation, spelutveckling och interaktionsdesign. Av de 363 program som Magasin K identifierat inom DIK:s branschområden är det de kreativa utbildningarna som har det högsta söktrycket. Av de tjugo mest populära programmen är elva inom den kreativa sektorn. Övriga nio är hör till området kommunikation, där kandidatprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Uppsala universitetet, med 1464 sökande, och Medie- och kommunikationsvetarprogrammet vid Göteborgs universitet, med 1228 sökande, kniper plats två och tre på den totala listan.
Först på plats 25 kommer en annat ämnesområde in, det är Antropologprogrammet på Göteborgs universitet med 513 sökande. Bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola, med 501 sökande till hösten, hamnar på plats 27. Även Historikerprogrammet vid Uppsala universitetet kilar in sig relativt högt på listan, på plats 37, liksom lärosätets kandidatprogram i arkeologi och antik historia, på plats 41.
Theo Röhle är utbildningsansvarig vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, där Medie- och kommunikationsvetarprogrammet vid Göteborgs universitet ligger. Att de har ett så högt söktryck tror han på att programmet har funnits så pass lång tid, sedan 2009, att det har ett gott rykte bland arbetsgivare, men också att de lägger stor vikt vid ett analytiskt förhållningssätt.
– Vi sätter ribban högt och är tydliga mot studenterna att vi vill att de att de ska vara redo för att ta sig till en ledningsnivå. Att de ska känna till de etablerade sätten att jobba, men att de också ska kunna ta annorlunda och övergripande strategiska beslut, säger Theo Röhle.
Theo Röhle är utbildningsansvarig vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation. Foto: Anna von Brömssen
Han berättar att de på sikt också sett att studenterna hamnar på positioner där de har stort ansvar, jobbar självständigt och kan påverka sin arbetssituation, vilket han tror att många värdesätter.
– En annan faktor är att JMG forskningsmässigt är väldigt framstående, och det färgar ju av sig på utbildningen, säger Theo Röhle.
Vad tror du om programmets framtid, en del tyder på att dagens nyexaminerade kommunikatörer kan få svårare att få jobb, kan man tänka sig att branschen är mättad?
– Det är möjligt att branschen är på väg att blir mättad när man ser på just kommunikatörer, men vi tror att behovet av att förstå och kunna analysera kommunikation kommer att fortsätta öka på många håll.
– Världen rör sig mot alltmer komplexa utmaningar där olika typer av kommunikation ofta spelar en helt avgörande roll. Så vi ser en ljus framtid för de studenter som går vårt program, även i roller som till exempel utredare och analytiker.
I en tidigare version saknades Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Uppsala universitet. Artikeln har nu uppdaterats. (23-08-23)
Topp 10 – kreativ sektor
1. Digital design, Högskolan Kristianstad: 2196 sökande
2. Grafisk design och webbutveckling, Jönköping University: 1060 sökande
3. Grafisk design, Malmö universitetet: 1040 sökande
4. Interaktionsdesigner, Linnéuniversitetet: 964 sökande
5. IT, medier och design, Södertörns högskola: 963 sökande
6. Kandidatprogram i digitala medier: Stockholms universitet, 920 sökande
7. Grafisk design och kommunikation, Linköpings universitetet: 891 sökande
8. Kandidatprogram i Digital informationsdesign och utveckling, Högskolan i Borås: 821 sökande
9. Kandidatprogram i speldesign och programmering, Uppsala universitet: 632 sökande
10. Spelutveckling, Malmö universitet: 621 sökande
Topp 10 – kommunikation
1. Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik, Uppsala universitet: 1462 sökande
2. Medie- och kommunikationsvetarprogrammet, Göteborgs universitet: 1228 sökande
3. Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT, Stockholms universitet: 1203 sökande
4. Kandidatprogram i marknadskommunikation (GI), Stockholms universitet: 1101 sökande
5. Medier, kommunikation och PR, Örebro universitet: 928 sökande
6. Masterprogram i Medie- och kommunikationsvetenskap, Lunds universitet: 720 sökande
7. Masterprogram i Marknadskommunikation, Stockholms universitet: 596 sökande
8. Masterprogram i strategisk kommunikation, Lunds universitetet: 591 sökande
9. Kommunikation och PR, Karlstads universitet: 564 sökande
10. Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet – Marknadskommunikation, Jönköping University: 540 sökande
Topp 10 – kultur och humaniora
1. Antropologprogrammet, Göteborgs universitet: 513 sökande
2. Historikerprogrammet, Uppsala universitet: 426 sökande
3. Kandidatprogram i arkeologi och antik historia, Uppsala universitet: 421 sökande
4. Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap, Göteborgs universitet: 372 sökande
5. Arkeologprogrammet, Göteborgs universitet: 340 sökande
6. Kandidatprogram i arkeologi, Stockholms universitet, 290 sökande
7. Humanioraprogrammet, Uppsala universitet: 284 sökande
8. Kulturvetarprogrammet, Stockholms universitet: 265 sökande
9. Kultur, Göteborgs universitet: 265 sökande
10. Engelsk språk- och litteraturvetenskap, Linnéuniversitetet: 242 sökande
Topp 10 – bibliotek
1. Bibliotekarieprogrammet, Södertörns högskola: 501 sökande
2. Bibliotekarie, Högskolan i Borås, 364 sökande
3. Masterprogram i Biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås, 364 sökande
4. Biblioteks- och informationsvetenskap, Linnéuniversitetet, 249 sökande
5. Biblioteks- och informationsvetenskap, Umeå universitetet, 238 sökande
6. Masterprogram i ABM – Biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet: 200 sökande
7. Masterprogram i ABM – Biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet: 92 sökande
8. Masterprogram i informationsvetenskap: digitala miljöer, Högskolan i Borås: 63 sökande
9. Senare del Biblioteks- och informationsvetenskap, Umeå universitetet: 14 sökande
10. Senare del av program – Bibliotekarie, Högskolan i Borås: 6 sökande
Topp 10 – arkiv
1. Masterprogram i arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap respektive museologi (ABM), Lunds universitetet: 220 sökande
2. Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, ämnesinriktning historia, Södertörns högskola: 151 sökande
3. Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, ämnesinriktning konstvetenskap, Södertörns högskola: 125 sökande
4. Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, ämnesinriktning arkeologi, Södertörns högskola: 121 sökande
5. Arkivarie- och informationsförvaltningsprogrammet, ämnesinriktning statsvetenskap, Södertörns högskola: 98 sökande
6. Masterprogram i ABM – Arkivvetenskap, Uppsala universitet: 85 sökande
7. Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, ämnesinriktning idéhistoria, Södertörns högskola: 67 sökande
8. Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, ämnesinriktning etnologi, Södertörns högskola: 64 sökande
9. Arkivarie- och informationsförvaltningsprogrammet, ämnesinriktning journalistik, Södertörns högskola: 55 sökande
10. Masterprogram i hållbar informationsförsörjning – Arkiv- och informationsvetenskap, Mittuniversitetet: 53 sökande
Topp 10 – museum
1. Bebyggelseantikvariskt program, Göteborgs universitet: 168 sökande
2. Byggnadsantikvarieprogrammet, Uppsala universitet, 152 sökande
3. Konservatorsprogrammet, Göteborgs universitet: 122 sökande
4. Föremålsantikvarieprogrammet, Uppsala universitet, 107 sökande
5. Masterprogram i kulturarv och hållbarhet, Uppsala universitet, 96 sökande
6. Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier, Malmö universitet: 85 sökande
7. Masterprogram i ABM – Musei- och kulturarvsvetenskap, Uppsala universitet: 70 sökande
8. Masterprogram i kulturvård, Göteborgs universitet: 68 sökande
9. Branschutbildningen för museer och kulturarv, Umeå universitet: 52 sökande
10. Kulturvård med inriktning mot konservering: Göteborgs universitet: 26 sökande
Topp 10 – språk
1. Masterprogram i språkteknologi, Uppsala universitet: 346 sökande
2. Språkvetarprogrammet, Uppsala universitet: 260 sökande
3. Kandidatprogram i språk och översättning, inriktning engelska, Stockholms universitet: 224 sökande
4. Språk litteratur och medier, Linköpings universitetet, 209 sökande
5. Språk och interkulturell kommunikation, Göteborgs universitet: 167 sökande
6. Kandidatprogram i lingvistik, Stockholms universitet: 134 sökande
7. Språk- och kommunikationsprogrammet, Mälardalens universitet, 125 sökande
8. Kandidatprogram i filosofi och lingvistik, Stockholms universitet, 113 sökande
9. Masterprogram i språk – Lingvistik, Uppsala universitet: 113 sökande
10. Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring, Högskolan i Halmstad: 97 sökande
Källa: UHR, statistik över antal sökande till program hösten 2023