Det har gjorts olika försök att arkivera webben, som Wayback machine, en digital arkivsamling av webbsidor där man kan bläddra genom historiska versioner av olika webbplatser. Internetmuseum arkiverar också för framtiden, såväl fysiska föremål som www-kataloger, modem-manualer och webbplatser. Den fysiska samlingen bygger på donationer och den digitala ofta på förfrågningar.
– Vi kan ju inte sitta och monitorera hela internet hela tiden så vi behöver mycket hjälp, och det får vi, säger Björn Appelgren. Han är folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, som ligger bakom Internetmuseum, och som projektleder museets folkbildningssatsningar.
Kravet för arkivering är att föremålet eller fenomenet ska ha varit avgörande för hur internet används i Sverige. Mycket sparas för framtiden, och så mycket material som möjligt görs publikt, som Annika Tigers HTML-skola eller IT-kommissionens gamla webbsida.
Internetmuseum vill berätta om internets historia ur ett svenskt perspektiv, om de som hjälpte till att utveckla internet i Sverige och om användarna. Därför producerar och publicerar de också eget arkivmaterial, i form av intervjuer med internetpionjärer.
– Många av dem som var med och utvecklade internet i Sverige började gå ur tiden, så vi försökte intervjua dem som har haft stor betydelse. Nu försöker vi hela tiden bygga på med nutida personer som utvecklar internet.
Museet har också vad som motsvarar ett fysiskt museums permanenta utställning, en tidslinje som ständigt uppdateras. Utöver det har de ett antal temautställningar som fylls på med jämna mellanrum och guidade turer.
– Där kan man lära sig om tekniska, personliga och kollektiva fenomen, allt från bredbandsutbyggnaden i Sverige till fenomenet webbkatter. Vi försöker komma ut med utställningar i rätt tid, när det finns någonting att berätta. Och det ska hela tiden finnas någonting att lära sig.
“När vi bytte lokaler till Hammarby Kaj märkte vi ut Internetmuseum på Google Maps för att öka sökbarheten. Den sommaren kom turister som ville besöka Internetmuseum, och de blev lite besvikna när de fick vända i dörren. Då tog vi såklart också bort oss från Google Maps", säger Björn Appelgren.
Ofta försöker de koppla sina utställningar till vad som sker i omvärlden. Genom sin årliga undersökning Svenskarna och internet, blottläggs ibland kunskapsglapp eller beteendeförändringar som motiverar nytt innehåll. Ofta vänder de sig direkt till sina engagerade användare och frågar vad de tycker saknas.
Internetmuseums arbete skiljer sig från traditionellt museiarbete på flera sätt, bortsett från det faktum att det är svårare att upprätta samlingar som inte innehåller pilspetsar, kläder, konst eller böcker. Eftersom de varken har några fysiska utställningar att besöka eller specifika öppettider, gör de heller inte reklam för om en viss utställning pågår under en viss period. Tillgänglighet är högst prioriterad.
– Användarens behov kommer först. Det ska inte vara stängt, det ska inte vara svårt, det ska inte kosta pengar och det ska gå att dela med sig av det vi gör.
Internetmuseum grundades i december 2014. I juni 2016 blev Internetmuseum invalt i Sveriges museer, som första utpräglat digitala museet i Sverige.
Foto: Kristina Alexandersson
För delbarheten och maximal kunskapsspridning har Internetmuseum därför byggt nästan allt innehåll med Creative Commons-licens. Inför Women in Tech-konferensen trycktes Internetmuseums utställning Datadamer, om kvinnorna som förändrade internet, ut och byggdes till en fysisk utställning som gick att uppleva för speciellt inbjudna på ett seminarium hos en innovationsbyrå. Och Norrköpings digidelcenter har gjort samma sak med utvalda delar av huvudtidslinjen.
– Vi vill inte stå i vägen när folk gör den typen av internethistoriska utställningar av vårt material, säger Björn Appelgren.
Internetmuseums besökare finns i alla åldrar och har en jämn könsfördelning. Webbplatsen används mycket i skolan, baserat på användarnas ålder och vilken tid på dygnet besöken sker. Och att fokusera på skolans värld är en satsning framöver, om än under arbete.
– Skolan har ett uppdrag att erbjuda eleverna digital kompetens så nu finns det en historia att berätta här. Vi undersöker hur vi kan göra en utställning eller ett innehåll som kan hjälpa lärare att berätta om internets historia och vad det egentligen är för enorm förändring som har skett.