Plötsligt händer det. Ett sedan länge glömt föremål, manuskript eller konstverk upptäcks och kastar nytt ljus över vår historia. I artikelserien ”Fyndet” får du möta yrkespersoner som har fyndat på jobbet.
Vill du berätta om ett fynd du gjort på jobbet? Kontakta redaktion@magasink.se
Han var ingen rookie när han flyttade till Göteborg 1877. 37-åringen Reinhold Callmander hade studerat måleri i Paris och varit elev vid Konstakademin i Stockholm och blev snabbt en av stadens tongivande konstnärer.
Han gjorde teckningar och murriga oljemålningar som numera finns på bland annat Nationalmuseum och Göteborgs konstmuseum. Inom glasmåleriet var han en föregångsgestalt och betraktas som det svenska glasmåleriets fader.
En annan specialitet var stuckdekorer och målningar i byggnader. Reinhold Callmander skapade konstnärliga utsmyckningar i bland annat Schillerska gymnasiet och Wernerska villan i Göteborg.
Och kanske även på andra ställen?
För ett par år sedan beslutade Higab, ett fastighetsbolag inom Göteborgs Stad som bland annat förvaltar och vårdar kulturhistoriskt värdefulla byggnader, att deras ståtliga 1700-talshus vid Norra hamnkanalen skulle renoveras. Sahlgrenska huset, som det heter, var utan hyresgäst och behövde lokalanpassas och renoveras.
Det är här Boel Melin kommer in i bilden. Hennes uppgift som byggnadsantikvarie på Higab är att se till att renoveringen av det enskilda byggnadsminnet görs i enlighet med kulturmiljölagen och plan- och bygglagen. Hon fungerar också som rådgivare åt arkitekter, konstruktörer och olika hantverkare.
Frågetecknen var många. Vilka väggar är nybyggda, vad döljer sig bakom det sänkta innertaket? Ett kikhål genom det nedpendlade taket gör att spänningen stiger – fram tittar en knubbig amorin med en blombukett i varje hand.
De flesta tak av den här digniteten är övermålade, lyckligtvis inte taket i Sahlgrenska huset, säger Boel Melin.
Foto: Niklas Lindstedt
Boel Melin hade hittat ett vackert och relativt välbevarat handmålat tak från 1870-talet signerat Reinhold Callmander.
– Det kändes som om vi hade hittat en skatt. Det slog mig hur bra man var på 1950- och 1960-talen då man dolde saker i stället för att riva. Det är som att de tänkte på att någon i framtiden skulle uppskatta att det här handmålade taket finns kvar, säger hon.
Fyndet av ett Callmandertak kom dock inte som en total överraskning. Gamla bilder skvallrade om att han gjort en takmålning i Sahlgrenska huset, men det var högst osäkert om den fanns kvar.
– De flesta tak av den här digniteten är övermålade. Det kulturhistoriska värdet är ovärderligt. Hantverket, materialen och tiden ger en direktkontakt med historien som är omöjlig att återskapa, säger hon.
Planen är att taket och rummet kommer att återställas i sin forna glans.
– Det kommer ju kosta en del och vår ekonomichef blev väl inte jätteglad. Men jag hoppas och tror att vi kan återskapa takmålningen och göra nya tapeter med de gamla tapetresterna som förlaga. Tanken är att skapa något slags musealt konferensrum som förhoppningsvis kan visas upp för allmänheten.
Skapat konst i flera Göteborgsbyggnader
- Reinhold Callmander (1840–1922) var målare, tecknarare och litograf som bosatte sig i Göteborg 1877, där han blev en av de ledande konstnärerna.
- Han har skapat konst i flera Göteborgsbyggnader som Schillerska gymnasiet och Wernerska villan.
- Han var en av stiftarna av Valands konsthögskola och Sällskapet Gnistan och undervisade i ornamentsmålning och teckning vid Göteborgs slöjdskola.
- Hans tavlor finns bland annat på Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum och Göteborgs stadsmuseum.
- Inom glasmåleriet var han en föregångsgestalt och betraktas som det svenska glasmåleriets fader.
- Undertaket i Sahlgrenska huset gjordes på 1870-talet, är utfört i rika färger av stuck och infällda rundlar med svävande amoriner.