I dag lanserades ett nytt stöd till skolbibliotek som Natur och Kultur delar ut ihop med Svensk biblioteksförening. Tanken är att skolorna som får stödet ska kunna utveckla skolbiblioteken till en ”kraftfull pedagogisk resurs” och att lärdomarna ska komma fler skolor till del.
En av de tre utvalda skolorna är Norrevångsskolan i Eslövs kommun där Maria Schedvin är skolbibliotekarie. Hon säger att hon ser stödet som en katalysator för att kunna jobba snabbare och mer effektivt med insatser som skolbiblioteket redan har i sin verktygslåda.
– Redan i dag kopplar vi skönlitteraturen till alla ämnen, men nu kan vi till exempel köpa böcker i klassuppsättning och vara mer aktuella gentemot eleverna. Det kommer bidra till ett ökat intresse för läsning, säger Maria Schedvin.
Tillsammans med kollegorna på skolan har hon nu börjat skissa på vad de vill göra och uppnå med stödet som de nu får, där hon betonar att det gäller att hålla koll på om insatserna gör skillnad.
– Vårt övergripande mål är att skapa en läsande skola – så hur kan vi se det? Det kan vara i betygen i svenska, men också förändring i läsintresse i elevgrupperna. Och det kommer vi mäta, både i självskattningar hos elever, hos personalen och genom hårddata som betyg.
Det nya stödet kommer att delas ut under tre år och ligger på en miljon kronor per år som de tre skolorna får dela på. Att just Norrevångsskolan valts ut tillsammans med Hammarkullsskolan i Göteborg och Carl Engströmgymnasiet, också det i Eslöv, tror Maria Schedvin beror på att skolorna satsar på sina skolbibliotek.
– Hos oss finns goda förutsättningar och kompetens. Med mer medel kan vi utveckla metoder som förhoppningsvis kan spridas till resten av Skolbibliotekssverige.
– I längden behöver skolan som struktur förändra sin syn på skolbiblioteken, säger Maria Schedvin.
Ett annat syfte med stödet är att visa politiker och andra beslutsfattare att det finns framgångsrika metoder för att stoppa den sjunkande läsförmågan. Maria Schedvin säger att de som fått medlen nu har ett ansvar att visa vad skolbiblioteken kan göra för skillnad.
Vad tänker du om att privata pengar går till den här typen av satsningar, där ni ska visa på de goda effekterna, i stället för att mer offentliga medel går till alla skolbibliotek?
– Jag ser oss som testpiloter. Om det här stödet bidrar till att vi tänker nytt tror jag att det ge skolbibliotekarier nya tankar. Men i längden behöver skolan som struktur förändra sin syn på skolbiblioteken. Vi vet hur olika det ser ut runt om i Sverige. Och det är det som ställer till det, som gör att likvärdigheten inte finns.