Den humanistiska kompetensen möjliggör förståelsen av vår samtids kulturella uttryck och strömningar. Av den anledningen är det viktigt att humaniora värderas högre än vad det görs idag.
Fortfarande råder schablonartade uppfattningar att humaniora inte tillför mycket till samhällsutvecklingen. Den problematiska konsekvensen blir att studenter som läser humaniora får höra att de slösar bort sin tid och resurser i stället för att satsa på ”riktiga” ämnen, såsom ämnen som leder till en yrkesexamen.
För att lyfta ett illustrativt exempel på hur det kan se ut när humanistiska ämnen nedvärderas, finns en tweet från 2021 från Moderata Ungdomsförbundets ordförande Douglas Thor: ”Linnéuniversitetets prioritering av sommarkurser får mig verkligen att undra… har vi stort behov av mer kunskap om film, musikteori och Game of Thrones?!”
För att motverka dessa fördomar behöver man bejaka anställningsbarhet tydligare än vad som görs idag. Det kan man göra exempelvis genom att universiteten och högskolor antar strategidokument för att synliggöra och därigenom formulera idéer som går ut på att stärka humanioras kvalitet, relevans och vetenskapliga ställning.
Enligt tankesmedjan HumTanks senaste rapport ”Humaniorastrategier i Sverige” har endast fyra svenska universitet – Stockholm, Göteborg, Lund och Uppsala – strategidokument för humaniora. Övriga nio lärosäten som deltog i enkäten uppger att de inte har specifika strategidokument för humaniora av organisatoriska orsaker. Till skillnad från de fyra större lärosätena betraktas humaniora vid de jämförelsevis mindre lärosätena inte som frikopplat från andra ämnesområden eller professionsutbildningar.
Av de 13 universitet som svarade på HumTanks enkätundersökning är det endast två – Lund och Umeå – som explicit lyfter fram anställningsbarhet i sina strategidokument, vilket är märkligt med tanke på att kopplingen till arbetsmarknaden borde vara centralt.
Genom att lyfta anställningsbarhet som en parameter i sina strategier för humaniora kan universitet och högskolor på så sätt stärka kopplingen mellan arbetsmarknad och humaniorautbildningar. Vi i DIK Student uppmanar fler universitet och högskolor att skapa strategidokument där ett fokusområde bör just vara anställningsbarhet.
Filip Hallbäck
Joel Albinsson
Sanna Nyholt
DIK Student