– Vi kände att det hänt så mycket när det kommer till hur vi visuella kreatörer utför vårt arbete att det var dags att återupprätta en ny praxis för hur vi gör. Att vi behövde bli mer sammansvetsade och uppträda mer samlat mot uppdragsgivare, säger Nille Svensson som står bakom handboken.
Han är vice ordförande på Svenska Tecknare och sedan lång tid yrkesverksam grafisk formgivare. Han beskriver hur det på senare tid skett stora förändringar i förlagsbranschen och reklambranschen, två viktiga branscher som de visuella kreatörerna traditionellt jobbat mot. Dessutom har det tillkommit nya områden, som spelbranschen.
– I den snabba rörligheten riskerar man att tappa mark. Agerar man inte på samma sätt riskerar man att erodera ersättningsnivåer och respekt, men även arbetssituationen och villkoren, säger Nille Svensson.
Grafisk form och illustration till den nya handboken har gjorts av Karolina Eriksson och Ola Jeppsson, OK Studio.
Handboken Konsten att leva på det vi gör berör situationer som visuella kreatörer kan möta i sin frilanstillvaro och tips på hur de situationerna ska hanteras. Den är tänkt lite som ett uppslagsverk med fokus på rättigheter, skyldigheter, förhandlingar, offerter och fakturor.
– Om man redan vet att alla mina kollegor agerar på ett sätt blir det lättare att säga att det är så här vi gör i branschen. Men det blir också lättare för uppdragsgivarna som vet vad de kan förvänta sig om de anlitar någon av oss.
Tanken är att handboken ska bidra till hållbarhet, både för den enskilde och i branschen. Med det menar Svenska Tecknare bland annat att man kan inte bara ska ta betalt för sin tid utan att man också måste ha en buffert och möjlighet att exempelvis ta semester.
– Hållbarhet för mig handlar om att lyfta blicken. Att se skillnaden mellan att utföra ett enskilt uppdrag och att vara yrkesverksam ett helt liv är där man håller i längden. Och då måste man visa respekt mot sig själv och sina kollegor, agera för att branschen ska leva vidare.
”Yrkeslivet förändras och då måste vi prata om vad som är rimligt och inte rimligt”, säger Nille Svensson, vice ordförande på Svenska Tecknare. Foto: Märta Thisner
Hur kan man som visuell kreatör övertyga sin beställare att värdera ens arbete?
– Mycket handlar om att vi måste börja prata om att det vi säljer är rätten att använda det vi gör – inte rätten att framställa det vi gör. Den kunskapen tycker jag har sänkts både bland uppdragsgivare och kreatörer. Och för att hålla reda på det gäller det att skriva ordentliga avtal, framtidssäkra att man verkligen får tillbaka ersättning för den nytta som ens verk har gett uppdragsgivaren.
Har du något mer tips för hur man kan agera smart som visuell kreatör?
– Förutom att hålla reda på användningsrätten är det viktigaste att förhandla genom att minska omfånget på uppdraget. Om uppdragsgivaren inte har råd så försök hitta sätt att göra mindre med samma nytta så kostnaden blir lägre. Minska offerten – men inte priset. För då sänker du priset på alla framtida uppdrag.
Ny handbok för visuella kreatörer
Handboken Konsten att leva på det vi gör har utarbetats av bland annat Svenska Tecknares jurister och arvodesrådgivare. Den skickas ut till alla medlemmar i föreningen och finns även tillgänglig för nedladdning på Svenska Tecknares webb. Även den som inte är medlem kan beställa ett exemplar.