Museernas digitaliseringsarbete handlar mycket om digitalisering av samlingarna och om digitala publika aktiviteter. Det är dessa två spår som Myndigheten för kulturanalys frågat landets museer om i faktabladet ”Museernas digitala verksamhet”. Myndigheten konstaterar att det är betydande skillnader mellan stora och små museer, där små museer i mindre utsträckning har egna webbplatser och digitala samlingar.
2021 var det 80 procent av de 248 svarande museerna som hade en egen webbplats, men bara 46 procent av museerna med mindre än en årsarbetskraft, jämfört med 89 procent av museerna med 1–9 årsarbetskrafter.
De svarande museerna redovisade drygt 24 miljoner besök på sina webbplatser under 2021. Det finns dock viss osäkerhet i siffrorna vilket gör det svårt att jämföra utvecklingen över tid.
I faktabladet framgår också att arbetet med digitala samlingar är tydligt kopplat till hur stora resurser man har. Av 479 svarande museer uppger 44 procent att de har digitala samlingar i form av en sökbar databas, men det finns stora skillnader mellan olika slags museer.
Av arbetslivsmuseerna har till exempel 28 procent digitala samlingar, medan bland museerna med inriktning på historia och arkeologi är det 71 procent som har digitala samlingar.
Helena Törnqvist är arbetslivsintendent på Arbetets museum och hon säger att många av landets 1500 arbetslivsmuseer drivs helt ideellt med små resurser.
– Arbetslivsmuseerna som bevarar kulturarvet från industrisamhället är otroligt många, men eftersom det är en så stor grupp så är det svårt att få ett bra underlag och få hela bilden av hur det ligger till med digitaliseringen, säger hon.
På Arbetets museum i Norrköping har man ett nationellt uppdrag att stödja och synliggöra arbetslivsmuseerna. Helena Törnqvist säger att det är en ständig utmaning för arbetslivsmuseerna att starta upp projekt och hitta resurser.
– Industrisamhället är en epok som har otroligt mycket artefakter, som det är en jätteutmaning för arbetslivsmuseerna att bevara. Att sedan också göra artefakterna tillgängliga och sökbara digitalt – det är nästa utmaning. Men digitaliseringen är viktig för hela museisektorn, även för arbetslivsmuseerna.
Helena Törnqvist är arbetslivsintendent på Arbetets museum i Norrköping.
Under pandemin erbjöd också flera museer i Kulturanalys enkät digitala publika aktiviteter som till exempel streamade vernissage, livesända visningar och digitala tipspromenader. Myndigheten har frågat de stora museerna (mer än tio årsarbetskrafter) om och vilka digitala aktiviteter de arbetat med. Vanligast är sociala medier följt av digitala visningar och föreläsningar.