– Det är ingen tvekan om att det blir mindre arkeologi framöver. I det längre perspektivet blir det färre utgrävningar än vi trodde för ett år sedan, säger Magnus Johansson, Trafikverkets projektledare för arkeologin kring Ostlänken.
I våras berättade Magasin K om en stundande guldålder för arkeologiyrket. Bygget av de nya stambanorna för höghastighetståg skulle föregås av de mest omfattande utgrävningarna i Sverige någonsin och förhoppningarna om en högkonjunktur för arkeologin var stora.
Men i höstas stod det klart att högerpartierna M, KD, L och SD ville stoppa eller i alla fall bromsa satsningen på höghastighetståg. Nyligen tog regeringen nästa steg och meddelade att planeringsarbetet för sträckan Hässleholm–Lund ska avbrytas medan planeringsarbetet för sträckan Göteborg-Borås ska pausas till september i år.
– Vi har ett skriande behov av både järnvägs- och vägunderhåll i stora delar av landet och det är det som nu är innebörden i den omläggning vi gör när det kommer till infrastrukturarbetet i Sverige. Vi behöver prioritera de vägar och järnvägar vi har innan vi drar på oss nya mycket stora kostnader med stora projekt med snabbtåg, sa infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT Nyheter.
Besvikelse och uppgivenhet. Så beskriver Johan Anund, erfaren arkeolog och regionchef på Arkeologerna, känslorna bland kolleger i branschen:
– De flesta är nog ganska trötta på att planerna för stambanans utbyggnad plötsligt ändras radikalt när det tidigare funnits en tydlig linje. Dessutom känns det irrationellt ha bara ha korta sträckor med höghastighetståg. Det är svårt att förstå hur det ska fungera i praktiken, säger han.
Magnus Johansson, Trafikverket.
Johan Anund, Arkeologerna.
Beskedet från regeringen var också att de mellanliggande höghastighetssträckorna Linköping–Borås respektive Hässleholm–Jönköping inte blir av.
Ostlänken (Järna–Linköping), där de arkeologiska undersökningarna redan är i full gång, ska fortfarande byggas men här får Trafikverket i uppdrag att försöka hitta “kostnadsreducerande åtgärder”.
Vad besparingarna på Ostlänken innebär i praktiken är inte klart i dagsläget, men Magnus Johansson är hoppfull:
– Rent arkeologiskt tror jag att det blir minimala skillnader. Men sträckorna Linköping–Borås och Hässleholm–Jönköping är ju helt stoppade så där blir det ingen arkeologi. Sedan kan det förstås komma andra besked efter nästa val, säger han.