Vattenkraft, vindkraft, solceller. Att hållbar energi står högst på agendan för Miljöpartiet kan få ha missat, men vilken roll spelar det egentligen i IT-världen? Stor, ska det visa sig. Åtminstone enligt UX-designern Camilla Ryd Linvill, som kandiderar för MP i Region Stockholm samt i Stockholms stad.
– Mycket av det vi gör syftar till att dra mer trafik till sajter, men det drar samtidigt mer energi. All data som lagras och distribueras kräver också energi. Det spelar ingen roll hur mycket vi komprimerar, optimerar och försöker göra energisnåla system om serverhallarna som driver sajterna ändå går på gas och olja.
Camilla Ryd Linvill blev politiskt aktiv så sent som under förra sommarens regeringskris, strax innan MP valde att lämna regeringen. Enligt henne driver inget annat parti på tillräckligt för att Sverige ska ha en energimix, med utbyggd vind- och vattenkraft.
– Att man inte kompromissar bort det är väldigt viktigt, här behövs större motstånd. Jag är också en del av en bransch som köper energi från en annan bransch, vi kan inte lösa det själva utan behöver politiska beslut.
Så kallad ”green web”, där ideologiska eldsjälar väljer gröna serverhallar och försöker bygga så energisnåla sajter och tjänster som möjligt, blir vanligare. Allt fler start up-bolag och byråer iklär sig också gärna en hållbarhetsprofil där grön el är en komponent – men för att det ska bli någon skillnad måste politiken steppa upp, menar hon.
– Pionjärer med mindre sajter fajtas för det här, men många beslut måste fattas på högre nivå i Sverige för att det ska bli förändring på riktigt. Vi behöver forska på hur serverhallar kan effektiviseras och vi kan inte stoppa nya vindkraftsparker.
”Till syvende och sist är det politik som måste till och det är därför jag går den vägen.”
Camilla Ryd Linvill nämner “Industriklivet”, den satsning på grön omställning för tung industri som Miljöpartiet drev igenom under mandatperioden, med fokus på fossilfritt stål och elbilar.
– Mjukvaruindustrin är lite av en doldis i de här sammanhangen men den har också avtryck på klimatet. Det är den absolut viktigaste politiska frågan för branschen, och viktigt för alla som arbetar digitalt.
Själv jobbar hon med digital design på Swedbank, där ämnet ibland diskuteras bland kollegor. Men någon jättedebatt har hon inte upplevt.
– Intresse finns, men jag tror de flesta upplever att man inte har makt att påverka. Man är begränsad i sin yrkesroll. Jag som designer kan inte bestämma och de flesta som jobbar digitalt vet inte vilka energikällor företaget har, än mindre kan värdera dem. Till syvende och sist är det politik som måste till och det är därför jag går den vägen.