Under föräldraledigheten började Emma titta efter ett nytt kommunikatörsjobb. Hon sökte en tjänst hos en större arbetsgivare och blev kallad till en första intervju hos rekryteringskonsulten som arbetsgivaren anlitade.
– I slutet på intervjun kom det frågor som handlade om när jag kunde börja om jag blev erbjuden tjänsten. Jag tänkte redan då – ska min föräldraledighet bli en grej här? Det borde inte behöva bli det med en så stor arbetsgivare.
Efter en vecka kom det ett mail från rekryteringskonsulten som återigen frågade om Emma hade tänkt över när hon kunde börja.
– Jag svarade så sanningsenligt jag kunde, att det på grund av föräldraledigheten passade dåligt att börja direkt. Jag hade inte superkoll på lagstiftningen men jag visste att man inte fick missgynna föräldralediga.
– Men jag blev också lite arg, var det här verkligen något jag behövde ta ställning till innan jag ens visste om jag fick jobbet? Det hade kunnat vara en förhandlingsfråga i slutet av processen.
Sedan blev det tyst från rekryteringskonsulten. Efter några veckor dök ett standardiserat ”Tjänsten är tillsatt” – mail upp i inboxen.
– Jag kände redan då att mitt svar hade haft en inverkan på hur de tog ställning till mig som kandidat. Men jag tänkte att jag borde släppa det och gå vidare.
Efter en månad bestämde sig Emma för att trots allt kolla upp vad som egentligen hade hänt i rekryteringsprocessen.
Eftersom arbetsgivaren var inom offentlig sektor kunde hon begära ut de andra kandidaternas ansökningar och även en del av mailväxlingen mellan arbetsgivaren och rekryteringskonsulten. Det var en lång process men till slut fick hon ut dokumenten och kunde då se att den handfull kandidater som gått vidare i processen hade likvärdig eller lägre kompetens och erfarenhet än henne själv.
Hon kontaktade DIK som konstaterade att arbetsgivaren brutit mot föräldraledighetslagen när man inte kallat Emma till en andra intervju.
– Arbetsgivaren borde inte räknat bort vår medlem från rekryteringsprocessen på grund av att hon var föräldraledig utan istället erbjudit henne en andra intervju eftersom hon uppfyllde både grundläggande och meriterande krav i annonsen, säger Frida Telleborn, ombudsman på DIK.
DIK kallade arbetsgivaren till förhandling och yrkade på skadestånd.
– Arbetsgivaren undersökte på sitt håll vad som hade hänt och menade att det inte fanns uppsåt eller tanke om att missgynna eller diskriminera, men att de höll med om att det inte skötts på ett bra sätt. Man enades därefter om ett skadestånd till medlemmen som DIK kunde godta, säger Frida Telleborn
Emma deltog inte på mötet, men säger att det var en delvinst att DIK kallade till förhandling även om den inte hade gått hennes väg.
– Jag hade ändå känt en viss tillfredställelse att arbetsgivaren behövde titta på frågan och få försvara sig på ett eller annat sätt, att det inte gått obemärkt förbi.
Det finns inte alltid lika mycket dokumentation som i Emmas fall och Frida Telleborn på DIK uppmanar den som misstänker att hen varit utsatt för diskriminering eller missgynnande att anteckna vad som hänt och spara skriftliga bevis om det finns.
– Om en medlem kontaktar oss och upplever sig diskriminerad eller missgynnad så behöver vi så klart gå igenom vad som har hänt, ju mer bevis som finns skriftligen eller dokumenterat desto bättre. Men det kan räcka med en medlems muntliga berättelse för att vi ska gå vidare med ärendet och kalla en arbetsgivare till förhandling, säger Frida Telleborn.
”Jag gjorde det också för alla andra som söker jobb och är föräldralediga.”
Arbetsgivaren fick betala ett skadestånd på 35 000 kronor men någon återkoppling eller ursäkt från dem har Emma inte fått.
– Det hade gjort ganska stor skillnad om någon hade hört av sig och sagt ”det här blev inte bra”.
Processen har tagit mycket energi och Emma funderar fortfarande på om det var värt all tid hon lagt ner.
– Men jag gjorde det också för alla andra som söker jobb och är föräldralediga. För har vi inte kommit längre än så här? Man måste verkligen försvara och kämpa för de rättigheter man har, de är inte givna.
Emma heter egentligen något annat.