För ett par år sedan gick flyttlasset från Stockholm tillbaka till Ådalen, barndomens hembygd, och därefter har allt liksom rullat på för Mats Jonsson. Sommarprat och Augustprisnominering har avlösts av författarturné landet runt och två aktuella utställningar. Samtidigt har han deltagit i arbetet med Ådalens industrimuseum. När det invigs, i morgon den 11 juni, finns han förstås på plats.
Här, i Sandslån, där serietecknaren och hans familj numera bor, har det gamla Flottningsmuseet omvandlats till ett modernt industrimuseum, logiskt placerat i ett stort tegelhus där timmerflottare en gång bodde. Under flottningsepoken, som avslutades på 1980-talet, var timmerskiljet i Sandslån ett av världens största.
Det som invigs är museets första våning. Där behandlas det som kom först i den industrialiseringsvåg som förändrade Ådalen: avverkningarna, flottningen och timmersorteringen. Mats Jonsson har bland annat bidragit med texter till basutställningen. Han betonar att de är fem i styrelsen, som alla varit lika drivande.
– Eftersom serietecknaryrket är sanslöst ensamt har det varit en lisa för själen för mig att jobba kollektivt. Det är oerhört roligt att vi gör det här tillsammans.
Visionen är att sätta in skogsindustrin och dess historia i ett större sammanhang. Hur trakten och människorna som bodde där påverkades och förändrades när skogen plötsligt blev en guldkantad råvara.
– Den kom från mark som stulits två gånger, först från skogssamerna, sedan genom baggböleriet från de svenska nybyggarna. De bestulna blev därefter arbetskraft åt den industri som slagit undan benen för deras sätt att leva. Bland annat sådant behandlas i utställningen, säger Mats Jonsson.
Det svåraste med att starta ett museum från grunden tycker han har varit finansieringsbiten, som till slut ändå ordnats. Det roligaste har varit det gemensamma arbetet med utställningen, att skriva texter och välja ut passande föremål och fotografier.
– Det påminner om det jag gör till vardags, men är ett helt annat sätt att berätta.
Planen är att andra våningen i museet ska invigas nästa år. Där kommer industrierna att stå i fokus: sågverken, massafabrikerna, masugnarna och glasbruken.
Samtidigt som industrimuseet invigs pågår en utställning med bilder från Mats Jonssons tre senaste böcker på Arbetets museum i Norrköping. I juni öppnar också utställningen Fortfarande same på Bildmuseet i Umeå, där en väggmålning med tre serierutor i jätteformat från När vi var samer fungerar som blickfång.
När han arbetade med den boken tillbringade han många timmar i Nordiska museet. Framför allt i biblioteket.
– Jag gjorde en stor del av läsresearchen där. Det är ett bättre och enklare ställe att vara på än till exempel KB, eftersom man inte behöver beställa fram sakerna, de står framme på hyllorna och är bara att plocka.
När den samiska utställningen visades var Nordiska det bästa stället i Stockholm för den som ville omge sig med samisk kultur, fotografera föremål och få inspiration, tycker Mats Jonsson.
Mats Jonsson om…
… Silvermuseet i Arjeplog: ”Min barndoms museum, med en massa spännande föremål. Vi skulle alltid dit när vi hälsade på farmor i Arjeplog. Det var ungefär den ballaste platsen som fanns när jag var sex år. I Kramfors hade vi inga museer, så det var inte vardag för mig, det var något speciellt”.
… Ett sommarlov i Stockholm: ”Jag var i Stockholm med mina föräldrar en sommar när jag skulle börja ettan eller tvåan. Vi gick på Sjöhistoriska, Historiska och Armémuseum och det var inte min far som ville gå dit, det var jag! Jag tyckte att det var fantastiskt att gå på de här museerna.”
… Friluftsmuseet i Härnösand: ”Tänk dig det absurda i att jag som barn varit på Murberget, sett samekåtan, varit in i den – och betraktat den som en exotisk plats. En helt annan kultur. Sen får jag veta att det varit min egen släkts hem! Det säger något om nivån på skogssamernas assimilering.”
Efter att den stängt har han i intervjuer fört fram idén om ett samiskt museum i Stockholm. Han tycker att det är ”sorgligt” att ett sådant inte finns i Sveriges huvudstad, men är i nuläget inte direkt optimistisk.
– Det känns som att det sitter en propp någonstans vad gäller staten och samerna.
Han tror att låsningen handlar om markfrågan. Den är samernas starka kort, men kanske alltför starkt, då riksdag och regering lamslås av tanken på att förlora naturtillgångar värda miljardtals kronor.
– Innan den proppen går ur tror jag det är väldigt svårt att få till ett samiskt museum i Stockholm. Alla bara skjuter det grundläggande problemet ifrån sig.
När vi pratat om timmarna av research på Nordiska, hur mycket han älskar Silvermuseet i Arjeplog, invigningen av industrimuseet och den omvälvande upptäckten att samekåtan på Murbergets friluftsmuseum i Härnösand en gång i tiden tillhört hans släktingar, sammanfattar Mats Jonsson läget så här:
– Det är lite lustigt. Jag har inte tänkt på vad mycket museer det är i mitt liv.
Aktuell med två utställningar i sommar och höst
Namn: Mats Jonsson.
Ålder: 49 år.
Yrke: Serietecknare och författare.
Bor: I ett hus i Sandslån i Kramfors kommun i Ångermanland.
Aktuell: Ådalens industrimuseum, som han varit med och byggt upp, invigs den 11 juni. Utställningen Fortfarande same öppnar på Bildmuseet i Umeå den 17 juni och pågår till februari 2023. Utställningen Norrland–Stockholm tur och retur visas på Arbetets museum i Norrköping till den 9 oktober 2022.