Det är Myndigheten för kulturanalys som släppt en ny rapport som visar att museibesöken ökade under 2021, efter ett kraftigt ras 2020 då coronaviruset tog världen i sitt grepp. Besöksantalet är dock generellt inte i närheten av hur det såg ut före pandemin. Östasiatiska museet i Stockholm, som ändå låg på minus 29 procent jämfört med 2019, har lyckats locka tillbaka högst andel besökare i jämförelse med 2020.
Forum för levande historia i Stockholm har haft störst ras, med ett tapp på nästan hälften – 45 procent – av besökarna sett till såväl anläggningsbesök som verksamhetsbesök.
Martin Testorf, kommunikatör på Naturhistoriska riksmuseet som tillsammans med Skansen och Tekniska museet hade flest verksamhetsbesök under 2021, påpekar att siffrorna för branschen dock inte är så nattsvarta som man kan tro.
– Förra året var det ju delvis fortfarande restriktioner. För oss var april i år den första månaden som vi faktiskt hade fler besökare än motsvarande månad före pandemin. Vi ser de första tecknen på att vi börjar nå ett normalläge, som det var före pandemin.
Myndigheten för kulturanalys ser en positiv trend generellt, trots att de flesta museer var stängda någon period under 2021. Enligt Martin Testorf blev det ytterligare ett lyft när restriktionerna släppte den 9 februari i år, framförallt när det kommer till helgbesök. Han ser samma tendenser för Naturhistoriska som för biografverksamheten Cosmonova.
Varför tror du att det går bra för just er?
– Det är svårt att säga, vi är välkända förstås men vi har också mycket aktiviteter som lockar barnfamiljer och de kanske är allra mest ivriga att komma tillbaka till någonting. Men det har ju många andra besöksmål också, som Junibacken exempelvis.
Julita gård och Östasiatiska museet ökade sina anläggningsbesök med över 100 procent jämfört med 2020, och många andra museer hade ökningar på 20-45 procent jämfört med under pandemins första år. Sett till verksamhetsbesök ökade exempelvis Östasiatiska museet och Marinmuseum med över 100 procent jämfört med 2020, och Vasamuseet och Historiska museet ökade sina verksamhetsbesök med 67 respektive 52 procent.
Martin Testorf säger att “det är klart att pandemin har ett ekonomiskt pris som man inte vet hur det kommer påverka i framtiden”.
– Den påverkan vi sett tydligast hittills är att vi har större digital inriktning på vårt utbud och planerar också framåt för mer digitalt innehåll än vi gjorde före pandemin, för att kunna erbjuda något till dem som inte besöker oss fysiskt.
Har pandemin fört med sig något gott ur den aspekten, att museinnehåll blir mer tillgängligt?
– Det tycker vi absolut, vi är till för hela Sverige och det här har gjort att vi har kunnat ta ytterligare ett kliv i den riktningen. Under pandemin var vi varit tvungna att göra det mer digitalt, nu kan vi tänka efter när vi utvecklar det.