Kontor som skulle flyttas och moderniseras, nya lokaler för arkiv och bibliotek samt två nya basutställningar för konst och kulturhistoria. När Östergötlands museum, som välkomnat besökare sedan 1939, skulle totalrenoveras blev det uppenbart att de fackliga företrädarna och skyddsombuden skulle få ett betydande uppdrag.
– I början kändes arbetet överväldigande. Det var förändringar i den fysiska arbetsmiljön, där lokalerna skulle rivas, byggas upp och fyllas med nytt innehåll. Och med det kom en pressad psykosocial arbetsmiljö, stressen som förnyelseprojekt ger. Att överblicka det var en utmaning, säger Emma Karlsson.
Förutom huvudskyddsombud är hon ordförande för arbetsplatsens DIK-förening, två roller som hon haft i över tio år. Det var också med den erfarenheten i ryggen som hon snabbt bjöd in museets andra skyddsombud till möte och såg till att de hade rätt utbildning på området.
Emma Karlsson, arkeolog och huvudskyddsombud.
När pandemin slog till försvann de naturliga platserna för spontana samtal, som korridorer och fikarum. Det försvårade dialogen, tycker Emma Karlsson som fick satsa på videomöten och samtal över telefon med kollegorna. De månatliga mötena där arbetsgivaren, de fackliga ombuden och skyddsombuden deltog kunde däremot mer enkelt fortsätta online.
– Jag tycker att vi haft en bra dialog där vi fångat upp saker under resans gång. Jag har också lätt kunnat kontakta museichefen eller de som har ansvar för fastigheten om något dykt upp som varit brådskande.
Just tillgänglighet och dialog ser Emma Karlsson som nycklarna till en bra arbetsmiljö. Om chefen, eller skyddsombudet, inte är tillgänglig skapar det lätt stress. Samtidigt ligger ett ansvar på de anställda att höra av sig om saker inte fungerar, menar Emma Karlsson.
– Det är alltid svårt om medarbetare inte kommer och säger till. Men när saker uppdagats tycker jag att vi har haft bra diskussioner som vi lyckats lösa.
Den nya konstavdelningen Verkligheter, om hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning, samt den nya kulturhistoriska utställningen Vägen hit, som går 11 000 år tillbaka i tiden, är två av museets publika nyheter. Inte lika synligt, men troligen lika efterlängtat av de anställda, är att där numera också finns höj- och sänkbara skrivbord, ett smidigare passersystem och ett trevligare och bättre personalkök.
– Det är så mycket som har förbättrats, lokalerna har anpassats till nutid. Det blir en nystart för oss i personalen vilket känns väldigt kul, säger Emma Karlsson.
Du säger att samarbetet med arbetsgivaren fungerat väldigt bra, trots utmaningarna som kommer med en så omfattande renovering. Vad har du för tips till andra skyddsombud?
– Jag försöker alltid påminna folk att höra av sig om något känns fel och att de ska veta vilka de kan vända sig till. Det är viktigt att sänka tröskeln, att det inte ska bli en stor grej att höra av sig om chefen inte lyssnar eller om det känns stressigt, för det man bär på länge blir svårare att lösa. Så att ha en bra dialog med både medarbetarna och arbetsgivaren är faktiskt viktigare än att som skyddsombud ha långa listor och rutiner.