Hållbarhetsmål kan lätt kännas stora, luddiga och svåra att greppa. När kommunikatören Josefin Lundin och hennes kollega Josefine Karlsson förra året fick uppdraget att skapa kommunikation kring Katrineholm kommuns hållbarhetsrapport hade de inte resurser till dyra trycksaker eller avancerade digitala lösningar. I stället byggdes en enkel webbsida där information från kommunens årsredovisning bröts ner och paketerades om till lättöverskådliga kategorier. Sidan fylldes också med olika exempel på kommunens hållbarhetsarbete.
– Vi har återanvänt material som redan fanns men som få haft lätt tillgång till. Vi har listat konkreta exempel på vad kommunen gör och inte gör kring hållbarhet, säger Josefin Lundin.
Arbetet har skett i samarbete med andra enheter: utöver Josefin Lundin och hennes kollega har kommunens miljöstrateg och verksamhetscontroller jobbat med projektet.
– Det hade inte gått att genomföra ett sådant här projekt om inte flera enheter samarbetade.
Josefin Lundin säger att det också var viktigt att skapa ett internt engagemang kring frågorna och att kommunanställda ska känna stolthet över att de bidrar till hållbarhetsmålen.
– En förskolelärare som åker tidigt till jobbet ska kunna känna stolthet över att man bidrar till något av målen, till exempel mål fyra – barns rätt till inkluderande och jämlik undervisning.
Projektet med hållbarhetsrapporten är nu nominerat till Bästa innovativa kommunikation i tävlingen Stora kommunikationspriset som delas ut av Sveriges kommunikatörer.
Kommunikatören Josefin Lundin tycker att kommunerna måste våga vara transparenta i sin kommunikation och våga berätta om sådant som man lyckats mindre bra med.
Josefin Lundin berättar att de tidigt var tydliga gentemot politiker och kommunledningen att det var viktigt att våga ta upp det som kommunen inte lyckats lika bra med i hållbarhetsarbetet.
– Vi märker att när vi är transparenta i sociala kanaler så får vi också mer kommentarer och engagemang från invånarna.
Ett aktuellt exempel är en debatt som skogsavverkning i Katrineholm. På grund av angrepp från granbarkborren har kommunen behövt ta ner stora områden med gran. Avverkningen har väckt starka känslor hos invånarna.
– Det är tufft att kommunicera att vi måste avverka skog. Tidigare hade vi satt upp affischer med information och inte fått någon direkt respons. Men så la vi upp en personligt skriven text på Instagram med en bild på en död skog och berättade om hur vi upplevde de här komplicerade besluten – då möttes vi av helt annan förståelse och respekt.
– Det är verkligen något vi har lärt oss mycket av, att vi vågar kommunicera också om det som är svårt. Om man bara visar upp de positiva sakerna kan det bli långa trådar med kritik i sociala medier, men lyfter man lite på locket i stället så blir det en bättre diskussion, säger Josefin Lundin.