Swan (Swedish Artist Residency Network) heter nätverket som formades 2020 för att jobba med konstnärliga residens i Sverige. När så Ryssland anföll Ukraina fick verksamheten en ny och mer akut dimension. Hundratalet medlemmar – allt från privata kulturarbetare till konstnärsorganisationer – driver nu mottagning av ukrainska kollegor i kris.
Nätverket har ett turnerande ansvar och under 2022 är det Region Norrbottens tur. Hanna Isaksson är sammankallande i Swan, till vardags arbetar hon som verksamhetsledare på Resurscentrum för konst i Norrbotten. Hittills har nätverket tagit emot ett tiotal konstnärer, vissa av dem med familjer, och ytterligare runt 30 stycken står på tur.
– Det har varit en fantastisk uppslutning och solidaritet, säger Hanna Isaksson. Vi har skapat en arbetsmodell som gör att internationella organisationer vill delta på våra möten, för att se och lära hur vi gör.
Varje kulturutövare matchas med ett residens som kan erbjuda kontakter inom rätt område. Swan hjälper till med allt från boende till konstnärsmaterial, och en kontaktperson som lotsar dem in i samhället och kulturbranschen. Det finns också möjlighet till arbetsstipendium. Finansiering har Swan fått från flera håll, nu senast ett projektbidrag på 910 000 kronor från Kulturrådet. Men en rad regioner i landet har också bidragit med sammanlagt 1,5 miljoner kronor.
”Vi har skapat en arbetsmodell som gör att internationella organisationer vill delta på våra möten, för att se och lära hur vi gör.”
– Det som skiljer ett krisresidens från ett vanligt är att vi har ett ansvar utöver det normala, berättar Hanna Isaksson. Vi behöver stötta kulturskaparna – med kontakt med migrationsverket, skolgång för barnen eller om de vill lära sig svenska.
En annan aspekt är bagaget som de nyanlända kan tänkas ha med sig. Somliga har varit med om svåra upplevelser och känner kanske stress över familjemedlemmar som har lämnats kvar. Nätverket har kontakt med traumaexperter som lär ut vad de har att vänta. De försöker knyta folk med specialkompetens till nätverket, och vill gärna ha fler. Men för traumahantering erbjuder även kommunerna och regionerna stöd.
– Initialt när de kommer kan de bära på stark stress, chock, trauma – och i början är de oftast väldigt produktiva. Men när det lugnar ner sig, efter kanske ett år, då brukar depression eller fysiska sjukdomar dyka upp. Det är kunskap som vi har fått förmedlat av Icorn som driver fristäder i Sverige och som jobbat länge med att ta emot personer under hot.
Hanna Isaksson är övertygad om att nätverket kommer att fortsätta arbeta med liknande saker även framöver. De har byggt en flexibel och snabbfotad organisation som kan göra insatser även för kulturskapare på flykt från andra platser i världen.
– Det har varit en fantastisk resa, och personligen känns det skönt att man kan bidra med något konkret. Det tror jag att vi alla känner just nu, att man vill bidra med det man kan göra. Det sitter nog djupt rotat i oss, och hade det varit vi hade vi väl hoppats på samma sak.
Hanna Isaksson, verksamhetsledare på Resurscentrum för konst i Norrbotten.
Gör till vardags: Uppskattar att vara i naturen, ta del av kultur, läser och umgås med familj och vänner
Ålder: 43
Bor: Luleå
Familj: Sambo och hund
Största utmaningen som samordnare i SWAN: Just nu handlar det om att räcka till och att få in mer medel som kan gå till såväl personella resurser som till kulturskaparna som ska komma till Sverige.