Få saker gör DIK så glada som engagemang i skolbiblioteksfrågan. Med starkt engagemang kommer naturligtvis också många tankar om hur vi bäst når det gemensamma målet. Vem ska göra vad och hur? Det är inte en helt lätt fråga.
DIK arbetar med alla de grundfackliga frågorna, till exempel lön, villkor och arbetsmiljö. Förbundet har också ett uppdrag att bedriva påverkansarbete kring medlemmarnas kompetenser, arbetsmiljö och annat av betydelse för arbetslivet.
Skolbibliotek är en av de frågor som DIK arbetat längst och mest intensivt med. Alla elever ska ha rätt till ett bemannat skolbibliotek och bibliotekariernas kompetens ska erkännas fullt ut. Grunden lades av Skolbiblioteksgruppen, som bestod av medlemmar med expertkunskap. Genom åren har förbundet byggt upp en diger verktygslåda för att ta sig an frågan på olika sätt.
Rapporter – Grunden för opinionsarbete är kunskap. DIK har tagit fram en rad olika rapporter, bland annat en tillsammans med Svensk biblioteksförening om vad som krävs för att bemanna alla skolbibliotek. Just nu pågår arbetet med ännu en rapport och i dagarna skickade vi ut en enkät till förbundets skolbibliotekarier.
Utredningar – Förbundet har bland annat varit remissinstans till KB:s förslag till nationell biblioteksstrategi och skolbiblioteksutredningen. Vi har haft löpande möten med utredningssekretariaten, fört fram våra synpunkter och lämnat utförliga remissvar.
Påverkan – DIK träffar löpande ministrar och beslutsfattare, Skolverket och andra aktörer. Dessutom är förbundet aktivt i nationell och lokal media och arrangerar panelsamtal etc. Det har gjorts en riktad kampanj till skolledare om vad ett bemannat skolbibliotek kan bidra med och hur man når dit. DIK har även en representant i Nationella skolbiblioteksgruppen och i regeringens läsråd, samarbeten där förbundet på bred front arbetar med lärarfacken, skolbibliotek och andra.
Till detta kan läggas Skolbibliotek i världsklass. Syftena med utmärkelsen är flera. Vi vill lyfta fram bra skolbibliotek. Vi är medvetna om att vi ber om mycket information och har största respekt för att det finns många fina skolbibliotek som därför prioriterar bort att nominera sig. Samtidigt är vi djupt tacksamma att så många – i år hela femtio skolbibliotek – ändå gör det.
Det finns mycket erfarenhet och kunskap i svaren, och det är raketbränslet i DIK:s övriga arbete med frågan. DIK tror inte att de goda exemplens tid är förbi. Många beslutsfattare tror fortfarande att några böcker på en hylla är ett skolbibliotek – deras världsbild måste uppdateras.
En större utvärdering av förbundets utmärkelser och priser är dessutom beställd av styrelsen och kommer att göras före årsskiftet.
Förbundet utvärderar löpande sitt arbete, även Skolbibliotek i världsklass. Tidigare kritik ledde till en översyn av frågebatteriet och en maxlängd på svaren. En större utvärdering av förbundets utmärkelser och priser är dessutom beställd av styrelsen och kommer att göras före årsskiftet. Då kommer självklart den kritik som lyfts här i Magasin K vara en del av underlaget.
Återigen, tack för det stora engagemanget!
Anna Troberg, förbundsordförande i DIK
Elin Nord, styrelseledamot i DIK, ledamot i Läsrådet och representant i Nationella skolbiblioteksgruppen