”I min värld skulle det vara konstigt att säga upp sig för att det är krig. Någon måste organisera och leda skyddsåtgärder och evakuering”.
Det skriver Fedir Androshcuck, direktör för Ukrainas nationalmuseum i Kiev, när Magasin K når honom via Facebook. Han är på resande fot. Var han befinner sig är hemligt – precis som detaljerna kring hans uppdrag.
Fedir Androshchuk leder arbetet med att skydda så mycket som möjligt av nationalmuseets 800 000 föremål från att förstöras i kriget. I början sov han i museets källare, medan han tillsammans med ett tjugotal andra arbetade med packa ihop föremålen till ljudet av ständiga flyglarm.
”Läget var väldigt ostabilt, utvecklingen oklar och målet var att demontera alla utställningar för att undvika eventuella skador av luftbombningar” skriver Fedir Androshchuk.
Förhoppningen om att skydda allt har dock fått stryka på foten under krigets gång.
”Det skulle vara omöjligt. Vi har lyckats evakuera de mest värdefulla delarna av våra samlingar. Det finns en prioriteringslista som hjälper oss att organisera arbetet” skriver Fedir Androshchuk, utan att kunna gå närmare in på vad som prioriterats av säkerhetsskäl.
Fram till 2020 hade vikingaarkeologen Fedir Androshchuk arbetat i Sverige i mer än 20 år, bland annat på Upplandsmuseet som han fortfarande har tät kontakt med. När Androshchuk fick ett femårigt anställningskontrakt av kulturministeriet i Ukraina stannade hans fru och barn kvar i Sverige.
Att jobbet skulle innebära att försöka säkra landets kulturarv i krig hade han inte räknat med. Men, som Fedir Androshcuck beskriver det, någon måste göra det – att skydda museisamlingar är viktigt eftersom man samtidigt skyddar folkets och landets identitet.
”Det är ingen tillfällighet att erövringar av statyer, obelisker och reliker skett i forna tider.”
”Kulturarv är ett lands biografi och erfarenhet, som är värda att lära ut. Detta är det centrala museet i landet som belyser Ukrainas historia från forntid till nutid. Det är ingen tillfällighet att erövringar av statyer, obelisker och reliker skett i forna tider. Det är en del av legitimeringen när man erövrar ett land”, skriver Fedir Androshchuk och fortsätter:
”Något liknande ser vi i de museisamlingar som grundades av koloniala Ryssland som förvarar kulturskatter av alla koloniserade länder, till och med Ukraina. Ett nytt krig innebär en ny fara för Ukrainas kulturarv”.
Fedir Androschcuk uppger att de museianställda i Ukraina som inte gör militärplikt arbetar runt om i landet för att skydda de hotade kulturskatterna på hemliga platser. Arbetet är farligt och sker till stor del online i form av kontakter med andra länder. Enligt museichefen har han haft stor hjälp av sitt tidigare hemland Sverige. Stiftelsen Nordiska museets insamling till Ukrainas museer, bland annat, har genererat en miljon svenska kronor som nu används för att stödja bevarandet av Ukrainas historia.
Den svenska riksantikvarien Joakim Malmström har löpande kontakt med Fedir Androschuk, och har även initierat ett uttalande från EHHF, ett samarbetsorgan för generaldirektörer för kulturarvsmyndigheter i Europa, som kräver att Ryssland respekterar internationella konventioner för att skydda kulturarvet.
”Svenska museer, företag och enskilda privatpersoner har gjort en enorm insats. Ukraina har en gemensam historia med nordiska länder som sträcker sig ända till vikingatiden och tidiga medeltiden” skriver Fedir Androshchuk som poängterar att han är mycket tacksam för de nordiska ländernas bidrag.
Hur arbetet kommer att fortgå kan Fedir Androshchuk inte kommentera.
”Men när det gäller jobb under de här omständigheterna är personligt ansvar det mest avgörande”.