Krig, pandemi, jättebränder. När stora samhällshändelser sker jobbar kommunikatörer runt om i Sverige för att lotsa befolkningen till tydlig information. Läs Magasin K:s artiklar om kriskommunikation:
MSB: ”Vi kan inte berätta allt”
Kustbevakningen: ”Det är lätt att dras med i journalisternas hypotetiska frågor”
Under den stekheta sommaren 2014 stod skogarna i Västmanland i brand. Händelsen, som följdes tätt av såväl lokala som nationella medier, var den största skogsbranden i Sverige i modern tid. Över 13 000 hektar skog brann upp och många förlorade sina hem. Mitt i hetluften hamnade Lars Thomasson, kommunikatör på Region Västmanland. I sin vanliga yrkesroll skulle han inte haft mer med händelsen att göra än att informera om riskerna med att andas in den farliga röken, men då bränderna var så omfattande och pågick så länge behövdes all hjälp som kunde fås. En särskild krisledningscentral upprättades på Ramnes värdshus, där allt från brandmän till frivilliggrupper från hela Sverige var med.
– Det var en av de mest hektiska dagar jag någonsin vart med om. Lite som att komma till katastroffilm där det enda som saknades var att Bruce Willis skulle komma in och domdera. Det var vägspärrar, militär, bandvagnar, eldlågor så höga att det kastade sig mellan träden och över sjöar… Allt var både skrämmande och fascinerande.
Lars Thomasson om kommunikationsarbetet under de stora bränderna i Västmanland:
"Det var inget kreativt arbete med vackra formuleringar precis, utan bara att snabbt som tusan förmedla information tydligt och redigt."
Lars Thomassons uppgift var att hela tiden uppdatera medierna om det senaste. En krävande syssla, situationen var i princip oöverblickbar och elden slukade allt större områden varje kvart.
– Som kommunikatör fokuserade jag på att jobba väldigt tajt med dem som satt inne på sakinformation. Det var inget kreativt arbete med vackra formuleringar precis, utan bara att snabbt som tusan förmedla information tydligt och redigt.
Så, hur lyckas man med det på bästa sätt? Man håller huvudet kallt – och hjälps åt.
– Det viktigaste är att det finns en klar och tydlig ledning som fördelar uppgifter, så att inte alla springer på alla bollar hela tiden. Man är en liten kugge i maskineriet som också måste vara beredd att täcka upp för andra och jobba prestigelöst.
Lars Thomasson säger att nära samarbete mellan olika aktörer och prestigelöshet är två viktiga nycklar till en välfungerande kommunikation även generellt.
– Jag börjar allt mer tänka på yrket kommunikatör som ett översättningsjobb. Brandmän och läkare har sina jargonger, vår uppgift är att se till att även de som inte har fackkunskap tydligt kan förstå vad de säger. Det är inte mer komplicerat än så, att tydlig information finns är det viktiga, inte hur vackert vi kan formulera den.