Klas Grinell är utvecklingsledare på Göteborgs museer och konsthall och den som leder projektet.
– Huvudpoängen är att fokusera på relationsuppdraget och därmed museernas sociala uppdrag. Det sociala tenderar att komma bort i den mätbarhetsiver som finns: ”Hur många bilder har vi i Wikipedia commons? Hur många digitala besökare har vi?” Det är inte oviktigt, men inte så kvalitativt.
”Vi ska våga oss på att vara lite experimentella och fundera lite djupare på hur digitalt material fungerar.”
Projektet ska pågå under ett år och finansieras med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag. En UX-designer har anställts som kommer att testa olika sätt att presentera kurerat material på museets egen sajt, till exempel webbutställningar. Man kan också titta på möjligheterna att presentera innehåll i sociala kanaler som till exempel Instagram och på Tiktok.
– Vi ska våga oss på att vara lite experimentella och fundera lite djupare på hur digitalt material fungerar. Vi vill utforska hur vi kan skapa ett innehåll som inte bara ger klick utan också är relationsbyggande, säger Klas Grinell.
I ett försök att mäta upplevelserna kommer besökarna få svara på frågor i samband med att man tar del av innehållet och även få frågor en tid efter det digitala besöket.
– När besökaren pratar vidare om sin upplevelse vid middagsbordet eller i fikarummet, att det hänt något efter besöket, det är den relationen man vill åt. Men den är svårfångad, säger Klas Grinell.
Klas Grinell är utvecklingsledare på Göteborgs museer och konsthall och den som leder projektet. Foto: Mika Grinell
Resultatet av undersökningarna kommer att delas med hela museisektorn. Målet är att få fram principer för hur man kan skapa kurerat innehåll digitalt. Principerna ska även vara tillämpbara för mindre aktörer.
– Vi ska inte testa metoder som förutsätter att man bygger något stort och dyrt, utan riktlinjerna ska fungera för mindre museer. Förhoppningen är att vi ska kunna ge en riktning hur man bör arbeta för att nå besökarna lite djupare.
”Riktlinjerna ska fungera för mindre museer.”
Museisektorn har under många år arbetat med att digitalisera sina samlingar. Men enligt Klas Grinell kan museernas fokus på tillgänglighetsuppdraget ibland få motsatt effekt, då en stor digital samling lätt kan bli svåröverskådlig för den ovana besökaren.
– Ofta måste man söka på konstnärer och alla har inte den förkunskapen. Det premierar besökare som redan har en stark relation till samlingarna – men hur når vi de andra? Innehållet behöver förmedlas på ett sätt så det inte bara blir en stum massa av bilder och föremål.
Projektet kommer i rätt tid: Göteborgs konstmuseum ska snart genomgå en stor om- och tillbyggnad, en arkitekttävling har utlysts och samlingarna ska flytta till nybyggda magasin.
– Om några år kommer museet vara fysiskt otillgängligt och då blir utmaningen att fortsätta vara relevant och uppfylla våra mål helt digitalt.
Projektet går att följa på Göteborgs konstmuseums blogg Digitala relationer.